Wegen en bruggen
Beleid
Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt. |
---|
Beleidskaders
|
---|
Kwaliteitsnormen
Openbare wegen en bruggen zijn een onderdeel van de openbare ruimte. Voor het beheer van de openbare ruimte en daarmee voor de openbare wegen en bruggen is een beeldkwaliteitsplan vastgesteld. Het plan heeft evenwel alleen betrekking op het verzorgingsniveau van de openbare ruimte. In het op te stellen IBOR beleidsplan leggen wij ook het gewenste technische kwaliteitsniveau vast. Tevens geven wij inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. Daarbij houden we rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Keuzes hierin leggen wij in dit document aan u voor. |
---|
Onderhoud
Het klein onderhoud van de wegen en bruggen wordt in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn bestekken gemaakt. |
---|
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | 2020 begroot | 2020 realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Doorbelastingen | 1015 | 1140 | -125 |
Dotatie voorziening | 1691 | 1691 | 0 |
Leveringen diensten en goederen | 161 | 168 | -7 |
Overige lasten | 58 | 57 | 2 |
Totaal | 2.926 | 3.055 | -130 |
Er is een nadeel behaald op de beheer- en onderhoudslasten van wegen en bruggen van € 130.000.
De oorzaak zit hier met name in hogere interne doorbelastingen. Dit is elders in de jaarstukken toegelicht.