Grondbeleid
Inleiding
Overeenkomstig artikel 9, lid 2 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dient een paragraaf Grondbeleid deel uit te maken van de programmabegroting en het jaarverslag. Transparantie over het grondbeleid voor u is om twee redenen van belang. In de eerste plaats vanwege het financiële belang en de risico’s en in de tweede plaats vanwege de relatie met de doelstellingen zoals aangegeven in de programma’s. |
---|
Beleid
Het gemeentelijke grondbeleid is vastgelegd in de Nota Grondbeleid van de voormalige gemeente Zevenaar welke op 18 december 2019 door de raad geldend en van toepassing verklaard op het gehele grondgebied van de gemeente. In de nota wordt uitwerking gegeven aan de manier waarop de grondpositie en het grondbeleid worden ingezet voor de ruimtelijke ontwikkeling. Daarnaast is een strategie opgesteld voor het beheer van strategisch grondbezit van Zevenaar (aankoop, exploitatie en uitgifte). Ook de relatie met het exploitatieplan in de Wet ruimtelijke ordening (Wro), gericht op publiekrechtelijk kostenverhaal, is ingevuld. Het grondbeleid toen en nu De nog lopende grondexploitaties dateren nog uit de tijd dat de gemeente een actieve grondpolitiek voerde. Momenteel werken we aan een nieuwe Nota Grondbeleid welke is gebaseerd op de actualiteit van nu. Dat geldt ook voor de omgevingsvisies van de beide voormalige gemeenten. De Nota Grondbeleid wordt ter vaststelling aangeboden voor de raadsvergadering van 7 juli 2021. De omgevingsvisie volgt later dit jaar. Woonvisie Leefbaarheid: Faciliteren van initiatieven: In maart 2020 is de regionale Woondeal gesloten met daarin de ambitie om tot 2040 in de regio Arnhem-Nijmegen 50.000 tot 60.000 woningen tot te voegen, met de grootste opgave tot 2025. Aanvullende aan de kwantitatieve ambitie heeft de regio afgesproken 50% van de zachte plancapaciteit te realiseren in het betaalbare segment (sociale- en middeldure huur en betaalbare koop) (betaalbaar is in de woondeal tot de NHG-grens). In de Liemerse woonagenda zijn wij een stap verder gegaan. Daarin is afgesproken dat we bij de bouw van betaalbare koopwoningen als bovengrens € 250.000 hanteren. Dit is lager dan de grens in de Woondeal. Voor middeldure huur hanteren we een huurprijs van € 850 per maand als bovengrens. Bij dit alles is wel rekening gehouden met de kwantiteit van een project. De gemeente wil bij nieuwe woningbouwprojecten met 20 of meer woningen de helft in het betaalbare segment realiseren waarvan 25% in het sociale segment. De huurprijzen zijn zo sterk gestegen dat het betaalbare aanbod in de bestaande woningvoorraad nog maar mondjesmaat beschikbaar is. Voor nieuwbouwontwikkelaars is een businesscase met betaalbare huurwoningen meestal niet aantrekkelijk. In het betaalbare segment zien we dan ook een belangrijke rol weggelegd voor ons als gemeente. We sturen bij nieuwbouwprojecten op prijsklassen en het aandeel sociale huurwoningen. Het overgrote deel van de toekomstige woningvoorraad staat er al, en wordt naar tevredenheid bewoond. Nieuwbouw moet dus kwalitatief echt iets toevoegen om overaanbod te voorkomen en doorstroming te bevorderen. Dat geldt niet alleen voor de prijsklasse maar ook voor het woningtype. Daarbij is ook must dat bij nieuwbouw een gedifferentieerd programma worden gerealiseerd dat aansluit op de bestaande omgeving. |
---|
Beleidskaders
Nota grondbeleid gemeente Zevenaar januari 2012 |
---|
In de tweede helft van maart 2020 bereikte de coronacrisis ons land. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) constateert dat vooral de verkoop van bestaande woningmarkt op peil blijft. De centrale en lokale overheden hebben het enorme pakket aan ondersteunings-maatregelen in het kader van de coronacrisis tot eind 2020 in stand gehouden. Daardoor zijn nog steeds relatief weinig woonconsumenten in economische zin echt geraakt door de coronacrisis. In combinatie met een vooruitzicht op het vaccineren van de bevolking, is het vertrouwen in de koopwoningmarkt in het derde en vierde kwartaal van 2020 weer volledig hersteld. Woonconsumenten durven, tegen forse prijzen, ook in 2020 een (andere) woning te kopen (bron: Website NVM februari 2021). Regionaal Programma Werklocaties Het Regionaal Programma Werklocaties regio Arnhem-Nijmegen (RPW) dat sinds 2017 de kaders vormt voor het regionaal beleid ten aanzien van bedrijventerreinen, kantoren en perifere detailhandel, was toe aan een actualisatie voor de periode 2021 tot en met 2024. Daarom heeft u op 24 maart 2021 ingestemd met een geactualiseerd RPW. Hierin zijn onder meer afspraken vastgelegd als het gaat om:
Voor regionale bedrijventerreinen wordt de ontwikkelruimte vrijgegeven op basis van twee tranches, waarbij 50% in 2021 wordt opengesteld. De 2e tranche wordt in 2022 toegewezen op basis van de uitkomst van de genoemde monitoring. Voor de nog te ontwikkelen kavels op Mercurion wordt de bestemming gewijzigd naar lokaal bedrijventerrein waarmee de schrapopgave komt te vervallen. Bovenstaande impliceert dat het vertrouwen groot is ten aanzien van de nog uit te geven kavels op 7Poort. De nog 2 resterende kavels op Mercurion kunnen blijvend aangeboden worden. Project ViA15 |