Personeel
De samenleving verandert in hoog tempo en met een grote flexibiliteit. Dit betekent dat de gemeente en zijn medewerkers mee veranderen. Door Covid-19 is 2020 anders verlopen dan we gepland hebben. De medewerkers zijn zo veel mogelijk thuis gaan werken en de organisatie diende aangepast te worden op de Covid-maatregelen. Enkele voorbeelden zijn de 1,5 meter-maatregel, waardoor looppaden en werkplekken aangepast zijn. Medewerkers zijn gefaciliteerd om thuis te werken en nieuwe werkwijzen zijn geïmplementeerd. De accenten zijn binnen de planning van P&O en organisatie verlegd. |
---|
Ziekteverzuim
We zien dat het verzuim in 2020, waarin we sinds maart geconfronteerd zijn met Covid-19, is afgenomen. In 2019 was het verzuimpercentage 6,07 %, in 2020 is dit 4,48%. De meldingsfrequentie ligt idealiter tussen de 0,7 en 1,0. In 2020 is deze gedaald naar 0,8o. Wat opvalt is het hoge percentage (3,05%) langdurig verzuim (langer dan zes weken). Daarnaast zien we een toename in de gemiddelde verzuimduur. Dit betekent dat als medewerkers eenmaal uitvallen, het langer duurt voordat zij weer hersteld zijn. In 2020 hebben medewerkers dus minder vaak kort ziek gemeld. Welke invloed het anders organiseren van werk hierop heeft gehad, is onbekend. | ||||
Werkelijk 2018 | Werkelijk 2019 | Begroot 2020 | Werkelijk 2020 | |
%Ziekteverzuim | 5,13 | 6,07 | 5,60 | 4,48 |
Organisatie
De gemeente Zevenaar is een klantgerichte organisatie waarin de inwoner centraal staat. De organisatie is daarvoor ingericht volgens een vraaggericht concept. De dienstverlening is gebaseerd op 3 focuspunten: De gemeente hecht veel waarde aan het integer handelen. Nieuwe medewerkers leggen een gelofte of een verklaring af. Als aanvulling op het thema integriteit heeft het onderwerp fraude ook op de agenda van het MT gestaan. In 2020 is gestart met het aanpassen van het integriteitsbeleid, welke in 2021 zal worden afgerond. |
---|
Onderstaand overzicht geeft de vastgestelde formatie per afdeling aan per 31-12-2020.
Afdeling | Totaal formatie |
---|---|
Directeur/S&B/P&P | 8,39 |
Griffie | 2,67 |
Maatschappelijke Ontwikkeling | 20,24 |
Maatschappelijke Dienstverlening | 43,11 |
Publiekszaken | 20,36 |
Openbare Werken | 65,80 |
Beheer Openbare Ruimte | 29,25 |
Ruimtelijke Ontwikkeling | 23,97 |
Vergunning, toezicht en handhaving | 25,45 |
Bedrijfsvoering | 31,36 |
Financiën | 18,14 |
Informatiebeheer | 31,53 |
Totaal | 320,27 |