Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel

De samenleving verandert in hoog tempo en met een grote flexibiliteit. Dit betekent dat de gemeente en zijn medewerkers mee veranderen. Door Covid-19 is 2020 anders verlopen dan we gepland hebben. De medewerkers zijn zo veel mogelijk thuis gaan werken en de organisatie diende aangepast te worden op de Covid-maatregelen. Enkele voorbeelden zijn de 1,5 meter-maatregel, waardoor looppaden en werkplekken aangepast zijn. Medewerkers zijn gefaciliteerd om thuis te werken en nieuwe werkwijzen zijn geïmplementeerd. De accenten zijn binnen de planning van P&O en organisatie verlegd.

Ziekteverzuim

We zien dat het verzuim in 2020, waarin we sinds maart geconfronteerd zijn met Covid-19, is afgenomen. In 2019 was het verzuimpercentage 6,07 %, in 2020 is dit 4,48%. De meldingsfrequentie ligt idealiter tussen de 0,7 en 1,0. In 2020 is deze gedaald naar 0,8o. Wat opvalt is het hoge percentage (3,05%) langdurig verzuim (langer dan zes weken). Daarnaast zien we een toename in de gemiddelde verzuimduur. Dit betekent dat als medewerkers eenmaal uitvallen, het langer duurt voordat zij weer hersteld zijn.  In 2020 hebben medewerkers dus minder vaak kort ziek gemeld. Welke invloed het anders organiseren van werk hierop heeft gehad, is onbekend.

Werkelijk 2018

Werkelijk 2019

Begroot   2020

Werkelijk 2020

%Ziekteverzuim

5,13

6,07

5,60

4,48

Organisatie

De gemeente Zevenaar is een klantgerichte organisatie waarin de inwoner centraal staat. De organisatie is daarvoor ingericht volgens een vraaggericht concept. De dienstverlening is gebaseerd op 3 focuspunten:
•           Service op maat
•           Verbindend
•           Gastvrij

De inrichting en ontwikkeling van onze organisatie en bedrijfsvoering zijn gericht op het realiseren van de visie van de gemeente Zevenaar binnen de rolopvatting van een verbindende overheid

De gemeente hecht veel waarde aan het integer handelen. Nieuwe medewerkers leggen een gelofte of een verklaring af. Als aanvulling op het thema integriteit heeft het onderwerp fraude ook op de agenda van het MT gestaan. In 2020 is gestart met het aanpassen van het integriteitsbeleid, welke in 2021 zal worden afgerond.

Onderstaand overzicht geeft de vastgestelde formatie per afdeling aan per 31-12-2020.

Afdeling

Totaal formatie

Directeur/S&B/P&P

8,39

Griffie

2,67

Maatschappelijke Ontwikkeling

20,24

Maatschappelijke Dienstverlening

43,11

Publiekszaken

20,36

Openbare Werken

65,80

Beheer Openbare Ruimte

29,25

Ruimtelijke Ontwikkeling

23,97

Vergunning, toezicht en handhaving

25,45

Bedrijfsvoering

31,36

Financiën

18,14

Informatiebeheer

31,53

Totaal

320,27

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36