4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME) | |||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | |||
De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
2020 staat in het teken van vernieuwing. Naast de speerpunten Natuur en Milieu speelt Duurzaamheid een grotere rol. | |||
5.3 Cultuurhistorisch erfgoed | |||
5.3.1 Zorgdragen voor historisch erfgoed | |||
We ontwikkelen beleid om de verduurzaming van monumenten te bevorderen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Kerkenvisie: Actualisering archeologische kaarten en beleid: | |||
7.2 Duurzaamheid (energietransitie en CO2 reductie) | |||
7.2.1 Invoeren van circulaire economie in Zevenaar | |||
Voor het slagen van de energietransitie is een ander economisch model nodig: de Circulaire Economie. Hiermee optimaliseren we hergebruik én minimaliseren we waardevernietiging. Het Rijk heeft hier het Rijksbrede programma Circulaire Economie 'Nederland circulair in 2050' voor opgesteld. Wij vertalen dit concreet naar een:
| |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Eigen organisatie Regionaal | |||
7.2.2 Energie neutraal maken eigen organisatie | |||
Wij streven in 2025 naar een energieneutrale eigen organisatie. Hiervoor voeren we projecten uit op het gebied van gebouwen en vastgoed, bedrijfsvoering en mobiliteit. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Eind 2019 is de monitoringstool de CO2-Prestatieladder ingevoerd waarmee we de CO2 reductie en energieprestaties van de eigen organisatie kunnen meten. Op basis van de CO2 prestatielader is een uitvoeringsprogramma opgesteld. Voor het ondersteunen van de uitvoering en voor de monitoring om bij te kunnen sturen zijn extra middelen nodig. In de Kadernota 2022 dienen wij hiervoor een voorstel in. Voor het jaar 2021 is geen monitoring mogelijk. | |||
Wij nemen een voorstel in de Kadernota 2022 op. | |||
7.2.4 Onderzoeken mogelijkheden deelname campagne fairtrade gemeente | |||
'Fairtrade gemeente' is een predicaat dat vanuit 3 samenwerkende fairtrade organisaties kan worden toegekend als een gemeente op 6 criteria inzet toont voor fairtrade. Het gaat dan om gemeente in de zin van 'lokale gemeenschap', niet enkel 'gemeentelijke overheid'. Wij onderzoeken of er in de lokale samenleving animo is voor een werkgroep die fairtrade (en het behalen van het predicaat) wil oppakken. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Bijsturing raad | Volgens plan | |
Bij het vaststellen van de 2e VGR 2020 is ook ingestemd met ‘on-hold’ zetten van het traject. | |||
7.2.5 Op weg naar aardgasvrij Zevenaar | |||
In 2019 is duidelijk hoe we onze gemeente aardgasvrij maken (warmtevisie en uitvoeringsprogramma). In twee wijken gaan we als ‘proeftuin’ aan de slag. Deze ervaringen en de regionale ontwikkelingen zoals de 'Wijk van de Toekomst' (Gelders Energieakkoord) gebruiken en volgen we. Bijvoorbeeld voor het opstellen van de warmtevisie en het uitvoeringsplan. In 2040 is Zevenaar van het aardgas af. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Aardgasvrij Zevenaar Warmtenet stad Zevenaar | |||
7.2.6 Uitvoeren 'Gelders Energieakkoord in uitvoering’ (2018-2023) | |||
Wij zetten extra in op het uitvoeren van het Gelders Energieakkoord (zoals de discussietafels Inkoop, Wijk van de Toekomst en Samenwerking). Voor deze extra inzet is extra capaciteit (externe ondersteuning) nodig. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Er zijn met betrekking tot deze activiteit geen bijzondere ontwikkelingen te melden. | |||
7.2.7 Uitvoeren van de Routekaart ...op weg naar een energie neutraal Zevenaar (2016-2020) | |||
De Routekaart is een uitvoeringsagenda met verschillende projecten die bijdragen aan de CO2-reductie en om energieneutraal te worden. Wij streven er naar om al in 2040 energieneutraal te zijn. Dit doen we onder andere door het professionaliseren van het Liemers Energieloket om nog beter de inwoner te bereiken, maar ook door een duurzaamheidsfonds waar initiatieven van derden gebruik van kunnen maken. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Algemeen Regeling Reductie Energie | |||
7.2.8 Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Routekaart energietransitie Regio Arnhem Nijmegen (2018-2023) | |||
Ook de Regio Arnhem Nijmegen staat voor een opgave (in 2050 energieneutraal). Dit is een opgave voor alle vier de bestaande Portefeuillehoudersoverleggen (Duurzaamheid, Mobiliteit, Wonen en Economie). De coördinatie is vanuit het portefeuillehoudersoverleg Duurzaamheid en wordt voorbereid via de regionale Icoongroep Slimme Duurzaamheid. Voor het halen van de opgave is het uitvoeringsprogramma opgesteld waarbij de focus van de regionale samenwerking ligt bij:
| |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Onderdeel van de Routekaart is de Regionale Energie Strategie (RES). Door landelijke ontwikkelingen in het kader van de RES is het portefeuillehouder overleg duurzaamheid (PFO-D) van de regio Arnhem Nijmegen verantwoordelijk om te komen tot een regio-bod. Een ander onderdeel van de Routekaart is het verduurzamen van bedrijventerreinen. Resultaat van dit traject is een handreiking voor gemeente ‘integrale aanpak verduurzaming bedrijventerreinen’. Vanuit het onderdeel Circulaire Economie is het project duurzaamheid en circulariteit in de grond-, weg- en waterbouw (GWW) Regio Arnhem Nijmegen ontstaan waar wij ook aan meedoen. (zie ook 7.2.1). | |||
7.3 Duurzaam inzamelen en verwerken afval | |||
7.3.1 Verminderen restafval per inwoner (max. 100 kg) | |||
Om deze doelstelling te realiseren willen wij de hoeveelheid gescheiden ingezameld GFT- en groenafval verhogen. Om dat te bereiken voeren wij een aparte GFT-container in die wij de inwoners gratis aanbieden. Ook kunnen inwoners groenafval op het aanbiedstation gratis aanbieden. Het aanbieden van restafval gaan wij ontmoedigen door dit minder vaak op te halen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De hoeveelheid afval is vanwege Corona in 2020 toegenomen, waarschijnlijk omdat mensen meer thuis waren. De gescheiden inzameling aan huis van PMD (14%) en GFT (13%) en van glas in de glascontainers (31%) is fors gestegen. Alleen bij papier (4%) was een kleine daling te zien, maar die daling is mede veroorzaakt omdat de inzameling vanwege de eerste lockdown ruim een maand heeft stilgelegen. Ondanks de toegenomen hoeveelheid afval is de hoeveelheid restafval ook in absolute zin nog iets gedaald van 101 naar 100 kg per inwoner. Daarmee is de doelstelling voor 2020 gehaald. | |||
7.4 Afvalwater en waterhuishouding | |||
7.4.1 Uitvoeren duurzaamheidsmaatregelen Watertakenplan | |||
Zoals in het Watertakenplan de Liemers 2017-2021 is opgenomen, focussen we serieus op duurzaamheid en klimaatverandering. Bij het ontwerpen en inrichten van zowel (afval)waterketen, watersysteem als openbare ruimte wordt hiermee rekening gehouden. Hierbij zoeken wij nadrukkelijk naar een integrale benadering bij grootonderhoud, reconstructie en nieuwbouw. De volgende uitgangspunten hanteren wij bij alle plannen met betrekking tot afvalwaterketen, watersysteem en openbare ruimte:
Wij gaan samen met andere Liemerse gemeenten en het waterschap dit jaar starten met het project 'Klimaatadaptatie De Liemers', zoals recent vanuit het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie is voorgeschreven. Hiervoor voeren we een stresstest uit om knelpunten en risico's op onder andere wateroverlast in kaart te brengen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De Stresstest (in het kader van DPRA) hebben wij afgerond. De volgende fase betreft het voeren van risicodialogen en strategievorming, waarbij verbinding, integratie en gedeeld eigenaarschap centraal staan. Wij bespreken risico's, kansen, globale strategie en oplossingsrichtingen met de stakeholders en inwoners. |