1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen | |||
1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen | |||
Wij stimuleren inwonerinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
---|---|---|---|
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Er was besloten een verzekering af te sluiten voor alle AED's die openbaar geplaatst zijn. Echter verzekeraars zijn niet bereid om tot verzekering over te gaan van goederen die geen eigendom zijn van de gemeente. Samen met de VGGM zal op regionaal niveau een promotiecampagne burgerhulpverlening worden opgestart. De campagne zal worden opgestart zodra de coronamaatregelen dusdanig versoepeld zijn dat dit verantwoord is. |
Voorstel raad
In overleg met de VGGM starten wij een promotiecampagne op met als doel burgerhulpverlening beter op de kaart te zetten. | |||
1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid | |||
1.2.1 Bestrijden ondermijning | |||
We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Dit doen we op basis van het ondermijningsbeeld en signalen uit de interne organisatie. We hebben een plan van aanpak ondermijning vastgesteld. We verwachten dat de inzet van burgemeestersbevoegdheden zal toenemen om ondermijning te bestrijden. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2020 hebben we ondanks de coronacrisis uitvoering gegeven aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Er zijn in 2020 twee grootschalige integrale controles geweest. De burgemeester heeft zeven keer een pand gesloten op grond van artikel 13b Opiumwet. | |||
1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente | |||
We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor nog een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal 6 nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De Buurtwhatsappgroepen hebben in 2020 niet voldoende aandacht gekregen. Er zijn wel enkele nieuwe groepen opgestart, maar we hebben geen bijeenkomsten kunnen organiseren. In 2020 hebben we de verbinding tussen zorg en veiligheid versterkt. We wisten elkaar beter en sneller te vinden in casussen. Door de ontwikkelingen in het sociaal domein is de basis overeind gebleven, maar behoeft de implementatie zeker nog aandacht. | |||
4.1 Onderwijs | |||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | |||
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |
Het programma 2019: De verbouwing van de scholen op de Platanenlaan is in 2020 afgerond. Er is nog een krediet beschikbaar van de ds. Jonkerschool i.v.m. de sluiting in augustus 2021. Eind 2020 is gestart met een twee haalbaarheidsonderzoeken voor De Wissel/Tamboerijn, en huisvesting van voortgezet onderwijs en/of een sportvoorziening. | |||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | |||
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Binnen de gemeenschappelijke regeling (GRHVOL) is in 2020 overeenstemming bereikt voor het doen van een haalbaarheidsonderzoek over de huisvesting van het Voortgezet Onderwijs. Dit onderzoek is eind 2020 gestart. Samen met de gemeenten Duiven en Montferland zijn we gestart met de voorbereidingen voor de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2022 af te ronden. | |||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | |||
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2020 zijn de kaders voor leesbevordering en tegengaan taalachterstand in het onderwijskansenplan 2020-2023 vastgesteld. Voorstellen hiervoor worden in 2021 verder uitgewerkt in de uitvoeringsagenda. | |||
4.2 Kinderopvang | |||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | |||
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk is in 2018 ingevoerd. De gemeente heeft in 2020 de voorschoolse organisaties een subsidie verleend. Deze subsidie is bedoeld voor de peuters waarvan de ouders geen kinderopvangtoeslag krijgen van het rijk. De kosten zijn betaald uit de reguliere begroting en uit het rijksbudget voor onderwijsachterstandenbeleid. In 2020 waren de peuteropvanglocaties van goede kwaliteit, zo blijkt uit de inspecties van de VGGM. | |||
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang | |||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | |||
Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
We hebben in 2020 gesprekken gevoerd met Caleidoz over een gezamenlijke visie op de toekomst van welzijn, passend bij de actuele (landelijke) ontwikkelingen en vraagstukken. Deze gezamenlijke visie leidt tot verschuivingen in aandacht en inzet door Caleidoz. De nieuw geformuleerde ambities, doelen en resultaten leiden tot veranderingen in producten en activiteiten, die verwerkt worden in het prestatieplan. De door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 vormen daarbij twee belangrijke documenten. Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs. | |||
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning | |||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | |||
Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De zorg en ondersteuning is per 1 juli 2020 opnieuw ingekocht. Voor de Wmo geldt dat er proactief toezicht op de contracten en signaalgestuurd toezicht is ingericht. Toezicht kwaliteit Jeugd is landelijk georganiseerd en wordt uitgevoerd door het IGJ. Het toezicht op het gebied van rechtmatigheid voor Wmo en Jeugd wordt in 2021 ingericht. Dit moet leiden tot kwalitatief goede zorg en niet meer geld uitgeven dan contractueel is afgesproken. In 2020 is de contractmanager begonnen. | |||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | |||
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Mantelzorg Zevenaar heeft haar taken volgens plan uitgevoerd. Daarbij zijn diverse cursussen en trainingen aangeboden aan mantelzorgers. In een parallel proces wordt nu gewerkt aan de doorontwikkeling van Mantelzorg Zevenaar om de bezuiniging voor 2021 te halen. | |||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | |||
Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Sinds 2019 is een werkgroep van sleutelpersonen binnen Zevenaar actief die jaarlijks een vrijwilliger voordragen voor de Zevenaarse vrijwilligersprijs. | |||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | |||
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | ||
6.3 (Arbeids)Participatie | |||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | |||
Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Nieuwe opdracht RSD Compensatie Sw-bedrijven voor de geleden “corona-verliezen” Liquidatie Presikhaaf Bedrijven Steun- en Herstelpakketten Economie/Werkgelegenheid BUIG resultaat 2020 | |||
6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie | |||
Samen met de gemeenten Westervoort en Duiven realiseren wij "de Liemerse ambassade" waarin wij nauw samenwerken met onderwijspartners en ondernemers. Alle deelnemende gemeenten investeren hier €1,- per inwoner. Voor ons komt de bijdrage neer op afgerond € 44.000 welke wij dekken uit het participatiebudget dat wij hiervoor reeds ter beschikking hebben. Derhalve wordt de gemeenteraad niet gevraagd om aanvullend budget ter beschikking te stellen. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |
Per 2 september 2020 is de Stichting Liemerse Ambassade opgericht. |
Voorstel raad
Wij stellen u voor om deze activiteit af te sluiten. | |||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | |||
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
---|---|---|---|
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |
De taakstelling voor huisvesting van statushouders is gerealiseerd. Daarnaast zijn wij bezig geweest met de voorbereiding op de nieuwe Wet Inburgering. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs. De nieuwe wet gaat volgens de huidige planning in per 1 januari 2022. | |||
8.1 Ruimtelijke Ordening | |||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | |||
Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op 1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij? | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. Met het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet van 2021 naar 2022, is de planning wel aangepast. In 2020 hebben de werkgroepen verder gewerkt binnen de verschillende sporen van de Omgevingswet. Zo zijn we aangesloten op het landelijk digitale stelsel, is een communicatieplan opgesteld, zijn de werkprocessen aangepast op de nieuwe manier van werken, de 'omgevingstafel' voorafgaand aan aanvragen is vormgegeven en beleid is geactualiseerd. In 2020 hebben we meer gebruik gemaakt van externe expertise om de organisatie hierbij te ondersteunen. | |||
8.3 Wonen en bouwen | |||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | |||
Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
In 2020 is de richtlijnen notitie vastgesteld waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren. Ook is de Liemerse woonagenda in 2020 geactualiseerd. Met deze afspraken zetten wij in op 50% betaalbaar bouwen waarvan 25% sociaal (bij zachte projecten van 20 woningen of meer). Bij betaalbaar bouwen zijn in de Liemers vergaande afspraken gemaakt uitgaande van € 250.000 i.p.v. de NHG-grens van € 325.000. Wel moeten we constateren dat de gemeente te maken heeft met veel harde plannen (met vastgestelde bestemming) waarvan de afspraken al vastliggen en die niet geheel aansluiten op de betaalbaarheid afspraken. Bij wijziging verzoeken van het bestemmingsplan vormen deze afspraken wel de basis, zoals bij BAT fase II. Om starters meer kansen te bieden hebben wij de starterslening ingezet en is de loting van vrijkomende sociale huurwoningen vergroot. Bij de regie van de bouwplannen hebben en blijven wij sturen op het bijbouwen van betaalbare (starters)woningen. Daarnaast zijn er beleidsregels opgesteld voor het verlenen van tijdelijke omgevingsvergunning voor het mogelijk maken van huisvesting van arbeidsmigranten. Door deze regels willen wij goed een passende huisvesting kunnen bieden aan arbeidsmigranten binnen de gemeente Zevenaar. Dit willen wij doen op een maatschappelijke verantwoorde wijze voor zowel de arbeidsmigrant zelf als voor de omgeving. In 2020 zijn ruim 260 woningen gerealiseerd, waarvan 37% in het betaalbare segment, 9% in het sociale huursegment, 2% in de middenhuur en 20% in de dure huur (€ 850 - € 1.000) en 31% in het koopsegment vanaf € 310.000. Het is een continue proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden. Met de gemaakte afspraken blijven wij sturen op het realiseren van de juiste woningen. En dat goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. | |||
8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith | |||
Om te komen tot een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten. | |||
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Rekening |
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Op 19 mei 2020 heeft het college ingestemd met de gebiedsvisie voor het centrum van Lobith “Lobith Dorpshart”. Op basis van de visie, in samenspraak met de gevormde klankbordgroep concretiseren we de plannen verder, zodat de plannen uiterlijk voor 31 december 2021 (we hebben uitstel van de subsidie Sterk Bestuur gekregen) kunnen worden uitgevoerd. Hierbij leggen we de focus in eerste instantie op het realiseren van een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte op het Marktplein (parkeren en muziekkoepel) |