Paragrafen

Lokale heffingen

Algemeen

Inleiding

De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende belastingen, heffingen en retributies. De lokale belastingen bestaan uit algemene belastingen, bestemmingsheffingen en retributies. De opbrengsten van de algemene belastingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting, hondenbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2020 golden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn op begrotingsbasis. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het gehanteerde inflatiepercentage voor 2020 was 1,5% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene belastingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.

Beleidskaders

De beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Er zijn op het gebied van de lokale belastingen geen bijzondere algemene ontwikkelingen te melden. Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022.

Opbrengsten

Bedragen x € 1.000

Belastingen en heffingen

Begroting primitief 2020

Begroting na wijziging 2020

Realisatie 2020

Verschil

Belastingen

Hondenbelasting

359

359

330

-29

Belasting op eigendom woningen

6.804

6.981

6.995

14

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

3.977

4.214

4.200

-14

Precariobelasting

31

50

10

-40

Precariobelasting kabels en leidingen

2.178

2.291

2.293

2

Reclamebelasting

115

115

105

-10

Toeristenbelasting

382

382

176

-206

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.063

1.063

1.036

-27

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

93

111

18

Totaal belastingen

15.002

15.548

15.256

-292

Heffingen

Leges - burgerzaken

134

99

95

-4

Leges - paspoorten en rijbewijzen

686

331

323

-8

Leges - opstellen en handhaven APV

54

54

63

9

Marktgelden

36

36

21

-15

Afvalstoffenheffing

3.507

3.679

3.654

-25

Lijkbezorgingsrechten

145

145

124

-21

Leges - omgevingsvergunningen

711

1.501

1.505

4

Leges - ruimtelijke ordening

15

60

69

9

Leges - welstand

41

56

107

51

Rioolheffing

4.596

4.596

4.596

0

Vermakelijkhedenretributie

80

30

0

-30

Totaal heffingen

10.005

10.587

10.557

-30

Totaal belastingen en heffingen

25.007

26.135

25.813

-322

Overzicht kostendekkendheid

Heffingsoort
(bedragen x € 1.000)

Begroting 2020

Rekening 2020

Directe kosten

Over head

Baten

Dekkings %

Directe kosten

Over head

Baten

Dekkings %

Afvalstoffenheffing

3.526

97

3.623

100%

3.837

106

3.654

93%

Rioolheffing

4.040

500

4.539

100%

3.910

618

4.596

102%

Lijkbezorging

202

88

143

49%

215

103

124

39%

Marktgelden

33

22

36

65%

44

30

21

29%

Leges:

Titel 1 Algemene dienstverlening

764

389

807

70%

592

398

420

42%

Titel 2 Omgevings- vergunningen

469

390

763

89%

617

483

1.660

151%

Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn

47

44

46

50%

53

50

53

52%

Totaal leges

1.279

823

1.616

77%

1.262

931

2.133

97%

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden op basis van de publicatie van COELO. De gemiddelde lastendruk is een zo'n goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de lastendruk iets afwijken van andere publicaties.

Belastingsoort

2019

2020

Afvalstoffenheffing

182

222

OZB eigendom woning

325

346

Rioolheffing

230

234

Kwijtschelding

Inleiding
Burgers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is hierbij gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.

De gemeenteraad bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder kwijtschelding plaatsvindt. Binnen die beleidsvrijheid maakt de gemeente gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen gelijk aan of lager dan 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking kan komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36