Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Ontwikkelingen in de samenleving, media, organisatie en technologie, zorgen ervoor dat de buitenwereld ons uitgangspunt moet zijn. In de steeds complexer wordende samenleving kunnen problemen alleen worden opgelost door samenwerking met inwoners en partners waarbij wij uitgaan van de kracht van de samenleving. Wij hebben participatie gefaciliteerd en de uitvoering, waar mogelijk en wenselijk, aan de inwoner overgelaten. Om verbinding met en tevredenheid over de gemeente te krijgen, hebben we ingezet op herkenbaarheid en een hogere kwaliteit van de communicatie.

Wat hebben we gedaan?

  • Onze huisstijl is de basis van herkenbaarheid. Eind 2020 hebben we een steekproef uitgevoerd. Ons doel was dat minimaal 75% van de inwoners, bedrijfsleven & organisaties vindt dat wij herkenbaar communiceren. Dat doel is behaald. Specifiek over corona hebben we in juni een online enquête onder de inwoners uitgezet. Onze inwoners waardeerden onze coronacommunicatie met een 7,7.  
  • Het is essentieel dat wij voor onze inwoners zorgen voor helder taalgebruik en begrijpelijke communicatie. Vandaar dat het streven is om uiteindelijk B1-taalniveau in de gehele organisatie door te voeren. Om daar te komen, hebben we begin 2020 diverse schrijftrainingen op het gebied van klantgerichte brieven en e-mails, heldere adviezen en schrijven voor de meldingen-app Fixi aangeboden. I.v.m. corona is dit stopgezet, maar zodra het kan gaan we hiermee verder.
  • We hebben de website en onze sociale mediakanalen verder verbeterd, op basis van o.a. gebruikersinzichten en trends Ons bereik groeit nog steeds. Om gerichter met diverse doelgroepen in contact te komen en blijven hebben we onze sociale mediakanalen uitgebreid met Instagram. Ook zijn we meer gaan werken met beeldende communicatie zoals infographics en video's.  
  • We hebben de wensen en behoeften van inwoners aan nieuwe digitale dienstverleningskanalen onderzocht en blijven dit doen.
  • Inwoners vinden het belangrijk om informatie van de gemeente te krijgen die relevant, tijdig en actueel, op het goede moment, via de juiste kanalen en op hen afgestemd is. Bovendien willen zij op een goede wijze worden betrokken bij besluitvorming. Om daar aan bij te dragen, hebben wij een jaarlijkse communicatiekalender opgesteld.
Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36