Bestuur en ondersteuning

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2022

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Niet volgens plan

Bijsturing raad

Bijsturing raad

In de laatste maanden van 2019 en de eerste maanden van 2020 zijn 5 avonden georganiseerd over het thema integriteit. Het ging over het begrip integriteit en ieders eigen keuzes. Het doel om vervolgens aan de hand van deze bijeenkomsten door te pakken om een gedragscode op te stellen, hebben we niet behaald als gevolg van COVID-19.
Tijdens een bijeenkomst in januari onder leiding van een externe heeft het Presidium gesproken over de rol van het Presidium en de bestuurscultuur. Dit is bij één bijeenkomst gebleven. De raad streeft naar een open communicatie, goede omgangsvormen en duidelijke bestuurlijke gewoonten. Daarvoor zijn meerdere partijen nodig. Het is een samenspel tussen de raad als geheel en de afzonderlijke raadsleden en raadsfracties samen, het college, de griffie en de ambtelijke organisatie.
Op 28 augustus is de traditionele start van het nieuwe politieke seizoen “de Dag van de Raad” gehouden in Babberich. Deze dag kon in fysieke vorm gestalte krijgen. Tijdens deze dag is er getraind op het voeren van een debat en hebben raadsleden en collegeleden met elkaar stil gestaan bij de eigen rol. Deze acties dragen samen bij aan het verbeteren van de bestuurscultuur. Ieder is zich er van bewust dat het een proces is dat nog volop aandacht nodig heeft.
Als gevolg van de corona-crisis heeft de gemeenteraad vanaf maart noodgedwongen digitaal moeten vergaderen. Alleen in september is de raad eenmalig fysiek bij elkaar geweest in de Turmac evenementenhal waar we op 1,5 meter van elkaar konden vergaderen. Vervolgens hebben de raadscommissie en de gemeenteraad vanaf oktober weer volledig digitaal vergaderd.
De gehele raad en de raadscommissies hebben zich ingezet om ondanks alles toch tot besluitvorming te komen en het democratische proces doorgang te laten vinden. Opgemerkt is dat dit heel erg moeilijk is. Het voeren van een stevig debat is digitaal een stuk lastiger dan fysiek in de raadzaal. Digitaal vergaderen is ook een stuk vermoeiender dan fysiek vergaderen. Daarom stoppen de vergaderingen om 22.00 uur. Agendapunten die dan nog niet zijn behandeld, worden in een extra avond dan alsnog afgehandeld. Hierdoor is de raad ook vaker extra bij elkaar geweest.

Voorstel raad

Voorstellen voor verbetering zullen via het Presidium naar de raad toe komen.

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

Jaar realisatie

2022

We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie.

We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.
·Nieuw beleid ontwikkelen we samen met inwoners. We betrekken hen in een vroeg stadium.
·Bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen worden initiatiefnemers verantwoordelijk om in een vroeg stadium met de omgeving te overleggen. We faciliteren waar nodig.
·We delen goede voorbeelden van participatie met elkaar en met onze samenleving.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Doeduiten
In 2020 zijn 21 aanvragen voor Doeduiten gehonoreerd. Enkele activiteiten waar DoeDuiten voor verstrekt zijn, konden vanwege Corona niet doorgaan. Deze activiteiten zijn verplaatst naar een moment waarop het weer kan en mag.

Enkele mooie initiatieven:
1. Doorontwikkeling van Liemers Bezorgt
2. Aanschaf Prax Tourfiets door de Vrienden van de Pelgromhof. Om samen met de bewoners te kunnen fietsen;
3. Oprichtingskosten coöperatie Angerlo Aardgasvrij en Duurzaam.
4. Ontwerpen en realiseren van nestkasten
5. The Passion - Babberich

Contacten met dorpen en wijken
De drie contactpersonen voor de dorpen en wijken zijn een belangrijke schakel tussen de gemeente en onze inwoners. Door corona kunnen zij minder aanwezig zijn in de wijken en dorpen en werken zij zoveel mogelijk digitaal. Hierdoor kunnen zij toch het contact onderhouden met de Zevenaarse dorpsraden en houden een kort lijntje met de dorpen. Door o.a. de site van Het Krachtlokaal, oproepen/berichten op social media en het maken van podcasts proberen we in deze bijzondere tijd toch zo dicht mogelijk bij de inwoner te zijn. En gelukkig weten de inwoners ons ook steeds beter te vinden.

Inwonerspanel Zevenaar verbindt en enquêtes
Met het inwonerspanel vragen wij inwoners om 2 tot 4 keer per jaar hun mening te geven over diverse onderwerpen. Zij kunnen dit doen door zich via internet aan te melden. In oktober 2020 is het inwonerspanel ingezet voor de toekomst van de NME. Daarnaast zijn specifieke groepen met enquêtes benaderd voor bijvoorbeeld sport en jeugd.

Burgemeesterspreekuur en op bezoek in de kernen
Vanwege de crisis zijn er minder burgemeesterspreekuren geweest dan gepland. Wel kunnen we stellen dat het spreekuur voorziet in een behoefte. Dit krijgen we te horen van de inwoners en zien we ook terug in de bezoekersaantallen. De laatste ontwikkeling hierin is dat, omdat tot nader order de spreekuren zijn gecanceld, er een mogelijkheid is ontwikkeld om met de burgemeester te mailen via inloopspreekuur@zevenaar.nl. Minder persoonlijk, maar in deze tijd wel zo veilig. De College on Tour tochten zijn in 2020 maar beperkt doorgegaan.

Kinderburgemeester
Op 16 september is de eerste kinderburgemeester, Jasmijn Braam, van de gemeente Zevenaar beëdigd. Vanwege Corona zijn veel activiteiten niet doorgegaan, maar toch heeft ze bijvoorbeeld het nieuwe IKC aan de Platanenlaan geopend, de actie van World Clean Upday gestart en een kunsttentoonstelling op basisschool de Bem geopend. In december heeft zij schoolkinderen opgeroepen om een tekening of kaart te maken voor ouderen. Zij heeft vlak voor de kerst honderden tekeningen rondgebracht naar alle verzorgingstehuizen in Zevenaar.

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

Jaar realisatie

2022

Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Met de vaststelling van de nota Verbonden partijen (2019) is een instrumentarium ontwikkeld om de sturing op gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingspartners te verbeteren. Met dashboards wordt de informatie overzichtelijker en daarmee toegankelijker gemaakt.
In het proces van versterking van de regionale samenwerking in de regio Arnhem Nijmegen heeft de gemeente Zevenaar bestuurlijk en ambtelijk een trekkende rol gepakt om de regio als geheel te versterken en partijen bij elkaar te brengen. In het najaar van 2020 heeft de gemeenteraad van Zevenaar besloten aan de versterkte samenwerking deel te nemen. In de eerste helft van 2021 worden de opgaven van deze regionale samenwerking verder uitgewerkt. Voor de governance van het sportbedrijf Ataro zijn door de rekenkamercommissie verbeteringen voorgesteld. In overleg met Ataro zijn die verbetervoorstellen in 2020 verder uitgewerkt en deze worden voor besluitvorming begin 2021 aan de gemeenteraad doorgeleid.
Voor de Samenwerking de Liemers (SdL) zijn in 2020 ook verbeteringen in de governance uitgewerkt, die via een aangepaste gemeenschappelijke regeling in 2021 aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

Jaar realisatie

2022

We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2020 is op beperkte schaal aandacht besteed aan planmatig werken. Door de corona-crisis vonden geen fysieke trainingen en workshops plaats. Wel zijn onze medewerkers, op hun initiatief, geadviseerd en ondersteund in het planmatig oppakken van taken.

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

Jaar realisatie

2023

Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Aan de hand van een plan van aanpak hebben we bepaald om de positie in te nemen van “slimme volger”. Er is een aantal experimenten geweest en in het verslagjaar zijn we begonnen met het opzetten van een datawarehouse. Hiermee is een stabiele basis neergezet voor een informatie gestuurde gemeente. Op basis van ‘businesscases’ worden projecten uitgevoerd binnen verschillende afdelingen om data gedreven sturen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld binnen het Sociale Domein en de afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving wordt dagelijks gebruikt gemaakt van dashboards die we intern ontwikkelden. Daarnaast zijn er dashboards ontwikkeld op het gebied van demografie en dienstverlening die organisatiebreed ingezet worden. De focus ligt tevens op het verhogen van de databedrevenheid bij alle medewerkers.

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2023

We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid.  Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

De uitvoering en uitwerking van de verschillende doelstellingen om te groeien naar een moderne en professionele organisatie verloopt grotendeels volgens plan. Door Covid-19 werden we enerzijds gedwongen de focus te verleggen en anderzijds leidde Covid-19 tot uitdagingen in de wijze van uitvoering waar we eerst een oplossing voor moesten vinden. Daardoor vindt een verschuiving plaats van het tweede halfjaar 2020 naar het eerste halfjaar 2021. De verschuiving leidt voor wat betreft het eindresultaat niet tot onoverbrugbare vertragingen. Echter streefdatum 2022 wordt op onderdelen niet gehaald. In 2020 zijn we verder gegaan met de uitwerking van de HR-kadernota, de doorontwikkeling van de Zevenaar Academie, het vormgeven van de digitalisering van HRM en de optimalisatie van het proces inhuur. Daarnaast is een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) uitgevoerd, met voor elke medewerker een vrijblijvend persoonlijke gezondheidscheck.

Voorstel raad

Bij de 1e voortgangsrapportage 2021 stellen we u voor om € 70.000 extra capaciteit in te zetten om de achterstand in te lopen en vervolgens nieuwe ontwikkelingen op te kunnen pakken.

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Jaar realisatie

2022

We willen manieren onderzoeken om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en hiervoor passende middelen ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening willen we onze dienstverlening meten, brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld en willen we onze dienstverlening gericht verbeteren.  

Service op maat
We willen zorgen voor een optimale bereikbaarheid door extra capaciteit in te zetten op piekmomenten aan de telefoon en aan onze balies. In 2020 willen we dat 80% van de telefonische oproepen in het klantcontact centrum opgenomen wordt binnen 20 seconden en dat 80% van de contactverzoeken binnen 2 werkdagen worden afgehandeld.

We willen digitaal werken waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We willen onze digitale volwassenheid verhogen door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan het plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ willen we voldoen aan wetten en regels en willen we in 2020 op het landelijk gemiddelde digitale volwassenheid zitten

Verbindend
We willen inwoners vragen hun ervaring met ons te delen in de (spreekwoordelijke) reis die ze maken tijdens de oriëntatie, aanschaf en het gebruik van een product of dienst bij de gemeente. Dit noemen we een klantreis. Verbeteracties die hieruit voorkomen pakken we direct op. We willen onderzoeken hoe we de tevredenheid van inwoners verder kunnen verbeteren en voeren verbeteracties uit. In 2021 willen we de inwonerpeiling van waarstaatjegemeente opnieuw uitvoeren en willen we dat onze inwoners onze dienstverlening met minimaal met een 7 beoordelen.

Gastvrij
We willen de vaardigheid om klantgericht en gastvrij te werken verbeteren bij alle medewerkers door hier trainingen voor aan te bieden in de Zevenaar Academie.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het afgelopen jaar hebben we onze dienstverlening verder verbeterd. Ook dit jaar kon de inwoner weer meer digitaal met ons regelen, bijvoorbeeld aangifte doen van de geboorte van een kindje. We zijn ons ervan bewust dat we voor alle inwoners en ondernemers toegankelijk moeten zijn en daar investeren we volop in. We verbeterden onze website voor bezoekers met een beperking zodat onze website door iedereen goed te gebruiken is.  In het project Heldere Taal herschreven we brieven en teksten op B1 niveau. Hierdoor zijn steeds meer van onze brieven en teksten voor iedereen goed te begrijpen.

0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP)

Jaar realisatie

2019

Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties.
Het IHP is een strategisch plan dat aangeeft welke accommodaties wij willen behouden en welke wij op korte of lange termijn willen afstoten. Dit plan is een sturend instrument dat op termijn leidt tot besparingen op onderhoudsinvesteringen. Wij hebben dan grip op de middelen om onze gemeentelijke accommodaties goed, duurzaam en veilig te beheren en onderhouden. Om verwarring te voorkomen met het IHP onderwijs gaan wij nu uit van het opstellen van een Integraal Accommodatieplan (IAP).

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

U heeft in december 2020 het Integraal Accommodatieplan vastgesteld inclusief de routekaart voor de verduurzaming van het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. U heeft tevens per amendement besloten om de duurzaamheidsinvesteringen wat meer uit te smeren om pieken te voorkomen. Door dit amendement worden de landelijke doelstellingen nog steeds gehaald. Het energieneutraal maken van de eigen organisatie vóór 2025 is echter niet meer haalbaar.

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

Jaar realisatie

2022

De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten:
(1) in Liemers verband (met 1Stroom en de RID) gaan wij na of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is; hierover adviseren wij u te zijner tijd afzonderlijk;
(2) wij maken eind 2020 een plan om de informatiehuishouding op orde te brengen om de vindbaarheid en ontsluiting te verbeteren;
(3) wij zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Niet gestart

Volgens plan

Volgens plan

De kern van de Wet is dat de overheidsorganisaties verplicht zijn om meer categorieën documenten actief openbaar te maken en de informatiehuishouding op orde te hebben. In de kadernota is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde taken uit te kunnen voeren. De Tweede Kamer heeft de initiatiefwet Wet Open Overheid op 26 januari 2021 aangenomen. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt. Inhoudelijk treffen wij voorbereidingen om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben. Dat door onder andere (in Liemers verband) na te gaan of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is en ervoor te zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Zodra de definitieve versie van de Wet bekend is, maken wij een plan van aanpak waarin we aangeven op welke onderdelen van de Wet we concrete verbeteracties gaan uitvoeren.

0.3 Financieel beleid

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

Jaar realisatie

2022

Wij geven uitvoering aan de planning- en control cyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting.  In 2020 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus.
Daarnaast geven wij verder uitwerking aan het project 'Financiële basis op orde'.  Het gaat hierbij onder andere om de verbreding en verdieping van de kennis betreffende budgetbeheer en de geldende voorschriften, het beschrijven van werkprocessen en het optimaliseren van de financiële informatievoorziening.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De planning- en controlcyclus kent in 2020 door de coronacrisis een wat ander verloop. De beide voortgangsrapportages (de 2e in december) en de jaarstukken 2019 zijn vastgesteld. In de beide voortgangsrapportages hebben wij de bezuinigingsmaatregelen gemonitord. De kadernota 2021 is door de vele onzekerheden vervangen door een kaderbrief. Naast de meerjarenbegroting 2021-2024 zijn de documenten "tussentijdse financiële prognose 2020" en "geactualiseerde corona-effecten 2021-2024" opgesteld.
Het vervolg van het project "Financiële basis op orde" hebben wij afgerond. Dit is nu een continu proces waarin we de focus leggen op het kwalitatief op orde houden van budgetten, opbouw en onderbouwing.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2021

Euregio Rijn-Waal

De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

11

Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen

Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board.

83

Samenwerking De Liemers

Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied  ICT, inkoop en werk en inkomen.

5.490

Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg

Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.

134

Alliander N.V.

De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.

0

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

0

Vitens N.V.

Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater.

0

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36