Wat hebben we gedaan?
0.1 Goed bestuur | ||
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Bijsturing raad | Bijsturing raad | |||
In de laatste maanden van 2019 en de eerste maanden van 2020 zijn 5 avonden georganiseerd over het thema integriteit. Het ging over het begrip integriteit en ieders eigen keuzes. Het doel om vervolgens aan de hand van deze bijeenkomsten door te pakken om een gedragscode op te stellen, hebben we niet behaald als gevolg van COVID-19. | |||||
Voorstel raad | |||||
Voorstellen voor verbetering zullen via het Presidium naar de raad toe komen. | |||||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Doeduiten Enkele mooie initiatieven: Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt en enquêtes Burgemeesterspreekuur en op bezoek in de kernen Kinderburgemeester | |||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. In een nog op te stellen kadernota Verbonden partijen stellen we medio 2018 een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Met de vaststelling van de nota Verbonden partijen (2019) is een instrumentarium ontwikkeld om de sturing op gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingspartners te verbeteren. Met dashboards wordt de informatie overzichtelijker en daarmee toegankelijker gemaakt. | |||||
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie | |||||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2020 is op beperkte schaal aandacht besteed aan planmatig werken. Door de corona-crisis vonden geen fysieke trainingen en workshops plaats. Wel zijn onze medewerkers, op hun initiatief, geadviseerd en ondersteund in het planmatig oppakken van taken. | |||||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Aan de hand van een plan van aanpak hebben we bepaald om de positie in te nemen van “slimme volger”. Er is een aantal experimenten geweest en in het verslagjaar zijn we begonnen met het opzetten van een datawarehouse. Hiermee is een stabiele basis neergezet voor een informatie gestuurde gemeente. Op basis van ‘businesscases’ worden projecten uitgevoerd binnen verschillende afdelingen om data gedreven sturen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld binnen het Sociale Domein en de afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving wordt dagelijks gebruikt gemaakt van dashboards die we intern ontwikkelden. Daarnaast zijn er dashboards ontwikkeld op het gebied van demografie en dienstverlening die organisatiebreed ingezet worden. De focus ligt tevens op het verhogen van de databedrevenheid bij alle medewerkers. | |||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
De uitvoering en uitwerking van de verschillende doelstellingen om te groeien naar een moderne en professionele organisatie verloopt grotendeels volgens plan. Door Covid-19 werden we enerzijds gedwongen de focus te verleggen en anderzijds leidde Covid-19 tot uitdagingen in de wijze van uitvoering waar we eerst een oplossing voor moesten vinden. Daardoor vindt een verschuiving plaats van het tweede halfjaar 2020 naar het eerste halfjaar 2021. De verschuiving leidt voor wat betreft het eindresultaat niet tot onoverbrugbare vertragingen. Echter streefdatum 2022 wordt op onderdelen niet gehaald. In 2020 zijn we verder gegaan met de uitwerking van de HR-kadernota, de doorontwikkeling van de Zevenaar Academie, het vormgeven van de digitalisering van HRM en de optimalisatie van het proces inhuur. Daarnaast is een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) uitgevoerd, met voor elke medewerker een vrijblijvend persoonlijke gezondheidscheck. | |||||
Voorstel raad | |||||
Bij de 1e voortgangsrapportage 2021 stellen we u voor om € 70.000 extra capaciteit in te zetten om de achterstand in te lopen en vervolgens nieuwe ontwikkelingen op te kunnen pakken. | |||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We willen manieren onderzoeken om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te kunnen zijn en hiervoor passende middelen ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’: service op maat, verbindend en gastvrij zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening willen we onze dienstverlening meten, brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld en willen we onze dienstverlening gericht verbeteren. Service op maat We willen digitaal werken waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We willen onze digitale volwassenheid verhogen door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan het plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ willen we voldoen aan wetten en regels en willen we in 2020 op het landelijk gemiddelde digitale volwassenheid zitten Verbindend Gastvrij |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Het afgelopen jaar hebben we onze dienstverlening verder verbeterd. Ook dit jaar kon de inwoner weer meer digitaal met ons regelen, bijvoorbeeld aangifte doen van de geboorte van een kindje. We zijn ons ervan bewust dat we voor alle inwoners en ondernemers toegankelijk moeten zijn en daar investeren we volop in. We verbeterden onze website voor bezoekers met een beperking zodat onze website door iedereen goed te gebruiken is. In het project Heldere Taal herschreven we brieven en teksten op B1 niveau. Hierdoor zijn steeds meer van onze brieven en teksten voor iedereen goed te begrijpen. | |||||
0.2.6 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) | Jaar realisatie | 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
U heeft in december 2020 het Integraal Accommodatieplan vastgesteld inclusief de routekaart voor de verduurzaming van het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. U heeft tevens per amendement besloten om de duurzaamheidsinvesteringen wat meer uit te smeren om pieken te voorkomen. Door dit amendement worden de landelijke doelstellingen nog steeds gehaald. Het energieneutraal maken van de eigen organisatie vóór 2025 is echter niet meer haalbaar. | |||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet gestart | Volgens plan | Volgens plan | |||
De kern van de Wet is dat de overheidsorganisaties verplicht zijn om meer categorieën documenten actief openbaar te maken en de informatiehuishouding op orde te hebben. In de kadernota is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde taken uit te kunnen voeren. De Tweede Kamer heeft de initiatiefwet Wet Open Overheid op 26 januari 2021 aangenomen. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt. Inhoudelijk treffen wij voorbereidingen om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben. Dat door onder andere (in Liemers verband) na te gaan of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is en ervoor te zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Zodra de definitieve versie van de Wet bekend is, maken wij een plan van aanpak waarin we aangeven op welke onderdelen van de Wet we concrete verbeteracties gaan uitvoeren. | |||||
0.3 Financieel beleid | |||||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij geven uitvoering aan de planning- en control cyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2020 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De planning- en controlcyclus kent in 2020 door de coronacrisis een wat ander verloop. De beide voortgangsrapportages (de 2e in december) en de jaarstukken 2019 zijn vastgesteld. In de beide voortgangsrapportages hebben wij de bezuinigingsmaatregelen gemonitord. De kadernota 2021 is door de vele onzekerheden vervangen door een kaderbrief. Naast de meerjarenbegroting 2021-2024 zijn de documenten "tussentijdse financiële prognose 2020" en "geactualiseerde corona-effecten 2021-2024" opgesteld. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Euregio Rijn-Waal | De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | 11 |
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen | Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board. | 83 |
Samenwerking De Liemers | Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied ICT, inkoop en werk en inkomen. | 5.490 |
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg | Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995. | 134 |
Alliander N.V. | De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie. | 0 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | 0 |
Vitens N.V. | Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater. | 0 |