Bestuur en ondersteuning

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

91.849

91.436

91.988

552

Lasten

27.704

23.354

22.761

593

Resultaat voor bestemming

64.146

68.082

69.228

1.145

Mutaties reserves

Baten

1.186

4.579

4.587

8

Lasten

1.826

5.630

5.630

0

Totaal mutaties reserves

-640

-1.051

-1.043

8

Resultaat na bestemming

63.505

67.032

68.185

1.153

Verschillenanalyse

0.

Bestuur en ondersteuning

0.11 Resultaat van de rekening
Het begrote resultaat na wijziging komt binnen dit programma als een nadelig verschil naar voren.

-4.586.000

N

I

0.3 - Beheer overige gebouwen - Exploitatie Turmac Cultuurfabriek
Als gevolg van vertraging in de oplevering en ingebruikname van de Turmac Cultuurfabriek (rond 1 april 2020 door de meeste gebruikers) is de exploitatie in 2020 later gestart. De coronacrisis was hierbij ook een belangrijke spelbreker. Er is daardoor een incidenteel voordeel ontstaan van € 225.000, veroorzaakt door niet geraamde huurinkomsten en servicebijdragen enerzijds en schoonmaakkosten, energie- en onderhoudslasten anderzijds. Per saldo pakt dit in 2020 voordelig uit.

225.000

V

I

0.4 Overhead - formatie juridisch advies
Voor 2020 hadden we incidentele formatie beschikbaar voor de afhandeling van Wob/AVG verzoeken in combinatie met de impuls op de invoering van Juridische KwaliteitsZorg. Het gaat om 1 fte en een bedrag van € 80.000. Hiervoor is een projectplan opgesteld. Door de corona crisis en de inzet op omvangrijke dossiers is het project later opgestart en zal de afronding niet in 2020 maar in 2021 plaatsvinden. De inzet van de € 80.000 vindt in zijn geheel in 2021 plaats.

80.000

V

I

0.3 - Beheer overige gebouwen - afschrijvingen
Het voordeel heeft betrekking op kapitaallasten van de Turmac Cultuurfabriek en wordt bij de analyse op de kapitaallasten verklaard.

233.000

V

I

0.4 Overhead - invoering Wet Open Overheid (WOO)
Het gaat hier om de transparantie en verantwoording van de overheden te bevorderen door overheden te verplichten zo veel als mogelijk informatie in een vroegtijdig stadium actief openbaar te maken en te publiceren. In de kadernota 2020 is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde taken uit te kunnen voeren. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt omdat over de uitvoerbaarheid en de kosten zorgen waren. Daardoor verschuift ook een groot deel van de werkzaamheden. We stellen dan ook voor het betreffende budget van € 45.000 eveneens te verschuiven naar 2021. Overigens worden we in de uitvoeringskosten door het Rijk gecompenseerd.

45.000

V

I

0.1 Bestuur - toevoeging pensioenvoorziening wethouders
Voor de huidige en voormalige wethouders die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de zogenaamde rekenrente, welke gebaseerd is op de marktrente. Conform de begroting is in 2020 aanvankelijk € 100.000 toegevoegd aan de voorziening. Op basis van nieuwe actuariële berekeningen bleek een extra toevoeging aan de voorziening nodig van € 204.000. Als gevolg van de extreem lage rekenrente is een hogere toevoeging noodzakelijk om het doelvermogen op peil te houden.

-204.000

N

I

0.4 - Overhead - Teambuilding & Zevenaar Academie  (P&O)
De activiteiten en programma's die gepland waren voor teambuilding, Zevenaar Academie en doorontwikkeling van onze medewerkers zijn in 2020 minder intensief uitgevoerd. Dit heeft met name te maken met de Corona-maatregelen, het noodgedwongen thuiswerken en het verleggen van prioriteiten. In totaal is in 2020 op genoemde budgetten € 100.000 blijven staan.

100.000

V

I

0.4 Overhead - Informatisering & Automatisering (I&A)
De eindafrekening van de inwonerbijdrage voor de RID is hoger uit gevallen. De RID heeft een financieel nadeel op de personeelslasten en de onderhoudslasten van applicaties. Vanwege de intelligente lockdown zijn versneld een aantal nieuwe voorzieningen gerealiseerd, waaronder de mogelijkheid voor videobellen en voor iedereen de mogelijkheid om te kunnen thuiswerken. Tevens laten de kosten van software die wij in eigen beheer hebben een nadeel zien.

-90.000

N

I

0.4 Overhead - Intern Beheer
Op enkele posten van Intern beheer zijn lagere uitgaven verantwoord. We noemen printkosten, portokosten en kosten van recepties. De print- en kopieerkosten vallen in 2020 incidenteel lager uit. We betalen tot aan de ingangsdatum van het nieuwe contract in 2021 geen huurkosten en betalen alleen voor de kosten voor de afdrukken. Tevens zijn de verwachte kosten voor de herinrichting van het kantoorgebouw in verband met corona lager uit gekomen dan in de voortgangsrapportage was aangegeven.   

93.000

V

I

0.4 - Overhead - gemeentehuis, onderhoud gebouw.
Op het regulier klein onderhoud van het gemeentehuis is minder uitgegeven. Dit houdt ook verband met de beperkte beschikbare capaciteit voor voorbereiding, planning en het regelen van de onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast is de belastingaanslag voor de OZB lager.   

90.000

V

I

0.4 Overhead  - P&O
We melden een voordeel van € 64.000 op verschillende budgetten van P&O; Salarisadministratie, Werving & selectie en Ondernemingsraad. Het budget voor thuiswerkvoorzieningen in verband met corona, bijgeraamd in de 2e voortgangsrapportage, is niet volledig ingezet.

64.000

V

I

0.4 - Overhead - rechtskundig advies
Het budget voor rechtskundig advies was jarenlang structureel te laag om te kunnen voldoen aan de huidige behoefte aan rechtskundig en ander deskundig advies. Voor 2020 was daarom € 65.000 extra geraamd. In 2020 hebben we kosten toegerekend aan de projecten waarvoor de kosten zijn gemaakt. Dit heeft gezorgd voor een besparing. Het gaat hierbij onder andere om de advisering ten aanzien van 7Poort, Platanenlaan en een aanbesteding voor de buitenruimte.

43.000

V

I

0.5 - Treasury
Binnen dit programma is het rentevoordeel € 109.000. Het totale verschil lichten wij centraal toe bij het onderdeel resultaat, analyse van rente en afschrijving.

109.000

V

I

0.8 Overige baten & lasten - Onvoorzien
De raming voor onvoorziene uitgaven is afgelopen jaar niet ingezet. Het budget van € 25.000 valt als voordelig verschil vrij in de jaarrekening. Overigens is bij de besluitvorming rondom de bezuinigingen de post onvoorzien structureel verlaagd naar € 25.000.

25.000

V

I

0.61 OZB woningen Wet Waardering Onroerende Zaken
Het nadeel bedraagt € 32.000. Er zijn hogere kosten verantwoord in verband met de overgang van kubieke meters naar oppervlakte. Daarnaast maakten we hogere taxatiekosten ten behoeve van de uitvoering van de Wet WOZ.

-32.000

N

I

0.61 - OZB woningen
Het nadeel bedraagt € 44.000 en is toe te schrijven aan een extra storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. De werkelijke storting is aangepast naar aanleiding van stijgende belastingopbrengsten en meer oninbaar verklaarde vorderingen.

-44.000

N

I

0.62 OZB niet woningen
Het nadeel bedraagt € 48.000 en is toe te schrijven aan een extra storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. De werkelijke storting is aangepast naar aanleiding van stijgende belastingopbrengsten en meer oninbaar verklaarde vorderingen.

-48.000

N

I

0.63 - Parkeerbelasting
Vanwege corona hebben we in de 2e Voortgangsrapportage € 175.000 minder opbrengsten parkeerbelasting geraamd. In de jaarrekening blijken de werkelijke parkeerinkomsten nog iets lager te zijn.

-38.000

N

I

0.64 - Belastingen overig - Hondenbelasting
Er is minder opbrengst verantwoord omdat minder honden geregistreerd zijn dan begroot.

-32.000

N

I

0.64 - Belastingen overig - Invordering
De opbrengsten van de ingevorderde bedragen zijn hoger dan geraamd. Tijdens de conversie van het belastingpakket in 2019 hebben er minder invorderingswerkzaamheden plaatsgevonden. Deze werkzaamheden zijn hoofdzakelijk ingehaald in 2020.

29.000

V

I

0.7 Algemene uitkering
De algemene uitkering laat ten opzichte van de 2e voortgangsrapportage een nadeel zien van € 294.000. Dit betreft de verwerking van de decembercirculaire 2020 en bestaat uit de volgende posten:

Nadeel € 555.000
De eerder toegezegde compensatie vanwege corona voor algemene inkomstenderving en culturele infrastructuur is door het rijk verschoven van 2020 naar 2021. Dit betekent een lagere inkomst in 2020.
Voordeel € 190.000
In de decembercirculaire zijn nieuwe bedragen beschikbaar gesteld voor de gevolgen van corona. Het gaat om de volgende bedragen: re-integratie € 77.000, gemeentelijk schuldenbeleid € 32.000, bijzondere bijstand € 11.000, continuïteit van zorg € 62.000 en quarantainekosten € 8.000.
Voordeel € 106.000
De vergoeding van de bommenregeling is verhoogd met € 106.000.

Samen met enkele kleinere verschillen (nadeel € 35.000) leidt dit in totaal tot € 294.000 minder inkomsten.

-294.000

N

I

0.3 - Beheer overige gebouwen aankoop en verkoop onroerend goed
Het budget voor makelaars- en advieskosten ten behoeve van de aankoop en verkoop van onroerend goed is beperkt gebruikt.

31.000

V

I

0.8 Overige baten en lasten - algemene baten & lasten
Op algemene baten en lasten wordt per saldo een voordeel verantwoord van € 326.000. Voor het grootste deel heeft het voordeel betrekking op de terugontvangsten van de Belastingdienst uit het BTW-compensatiefonds (BCF). Het gaat om een suppletie aangifte BCF 2019, suppletie BCF re-integratietrajecten 2014-2018 en suppletie BTW/BCF inzake afvalstromen 2018. Daarnaast resteert op de stelpost voor loon- en prijsindex een bedrag van € 121.000 welke als een voordelig verschil op dit programma tot uitdrukking komt.

326.000

V

I

0.4 Overhead - interne doorbelastingen
Een voordelig bedrag van € 859.000 wordt verklaard door interne doorbelastingen naar andere programma's van salarissen, materieel en overhead. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen tot nadelige verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

859.000

V

I

0.4 Overhead - Personeelslasten & inhuur
Binnen dit programma is op de personeelslasten (exclusief de hierboven genoemde formatie t.b.v. de Wet Open Overheid en Juridisch advies ) een nadeel ontstaan van € 395.000. Het totale resultaat op personeelslasten lichten we centraal toe in de analyse van de personeelslasten.

-395.000

N

I

Overige verschillen
De overige verschillen binnen dit programma komen uit op een totaalbedrag van € 22.000 nadeel.

-22.000

N

I

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36