Wat hebben we gedaan?
4.1 Onderwijs | ||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
Het programma 2019: De verbouwing van de scholen op de Platanenlaan is in 2020 afgerond. Er is nog een krediet beschikbaar van de ds. Jonkerschool i.v.m. de sluiting in augustus 2021. Eind 2020 is gestart met een twee haalbaarheidsonderzoeken voor De Wissel/Tamboerijn, en huisvesting van voortgezet onderwijs en/of een sportvoorziening. | |||||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | Jaar realisatie | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Binnen de gemeenschappelijke regeling (GRHVOL) is in 2020 overeenstemming bereikt voor het doen van een haalbaarheidsonderzoek over de huisvesting van het Voortgezet Onderwijs. Dit onderzoek is eind 2020 gestart. Samen met de gemeenten Duiven en Montferland zijn we gestart met de voorbereidingen voor de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2022 af te ronden. | |||||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | Jaar realisatie | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2020 zijn de kaders voor leesbevordering en tegengaan taalachterstand in het onderwijskansenplan 2020-2023 vastgesteld. Voorstellen hiervoor worden in 2021 verder uitgewerkt in de uitvoeringsagenda. | |||||
4.1.6 Uitvoering beleidsplan onderwijsachterstandsbeleid 2021-2023 | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
In 2019 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw beleidsplan onderwijskansen. De ambitie reikt verder dan alleen onderwijsachterstanden. De ambitie is om te werken aan betere onderwijskansen voor kinderen, jongeren en volwassenen in de gemeente Zevenaar. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
Het beleidsplan onderwijskansen 2020-2023 is door u vastgesteld op 16 september 2020. We hebben een uitvoeringsagenda opgesteld, in samenwerking met kinderopvang, onderwijs en andere ketenpartners. Op 16 september 2020 bent u akkoord gegaan met de ambities en doelstellingen in het beleidsplan onderwijskansen 2020-2023. We hebben nu een uitvoeringsagenda opgesteld, in samenwerking met het onderwijs, voorschoolse opvang en andere betrokken organisaties. | |||||
Voorstel raad | |||||
We stellen voor om deze activiteit af te sluiten. | |||||
4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij streven naar een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Zevenaar. Omdat een veilige omgeving voorwaarde is voor leren en ontwikkelen, werken wij met de netwerkpartners aan een eenduidig en sluitend stelsel van afspraken ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en ander (crimineel) gedrag. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In de Samenwerkingsagenda Schoolveiligheid zijn maatschappelijke thema's opgenomen waar op school aandacht aan besteed wordt: mediawijsheid, genotsmiddelen, het cyclisch veiligheidsbeleid. Door de Covid-19-maatregelen en de schoolsluiting in het voorjaar van 2020 en eind 2020, zijn een aantal geplande activiteiten en voorlichtingslessen in het kader van de samenwerkingsagenda schoolveiligheid niet of in mindere mate doorgegaan. Waar mogelijk is dit ofwel online opgepakt, ofwel uitgesteld naar een later moment in schooljaar 2020-2021. Het Jongerenwerk op School is gedurende de schoolsluitingen zowel digitaal als fysiek bereikbaar gebleven voor ondersteuning en begeleiding van leerlingen. Het Halt-spreekuur heeft in het najaar 2020 vijfmaal plaatsgevonden op locatie Landweer. | |||||
4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont! |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet gestart | Volgens plan | |||
Door de Covid-19 maatregelen hebben niet alle fysieke lessen volwasseneneducatie plaatsgevonden. Waar mogelijk is het educatieaanbod digitaal voortgezet, of in kleinere groepen binnen de geldende beperkingen. De WEB-subsidie voor het non-formele aanbod vanuit de bibliotheek Zevenaar is door de regio overgeheveld naar 2021. De toegekende indexering van de uitkering educatie 2020 wordt ingezet om meer taalklassen te starten op het ROC Rijn IJssel, om zo de wachtlijsten te verkorten. Over de gevolgen van de opgezegde samenwerkingsafspraken aanpak laaggeletterdheid tussen de VNG en het Rijk bent u onlangs per brief geïnformeerd (RIB 2021-017). | |||||
4.2 Kinderopvang | |||||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk is in 2018 ingevoerd. De gemeente heeft in 2020 de voorschoolse organisaties een subsidie verleend. Deze subsidie is bedoeld voor de peuters waarvan de ouders geen kinderopvangtoeslag krijgen van het rijk. De kosten zijn betaald uit de reguliere begroting en uit het rijksbudget voor onderwijsachterstandenbeleid. In 2020 waren de peuteropvanglocaties van goede kwaliteit, zo blijkt uit de inspecties van de VGGM. | |||||
4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME) | |||||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | Jaar realisatie | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|
De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
2020 staat in het teken van vernieuwing. Naast de speerpunten Natuur en Milieu speelt Duurzaamheid een grotere rol. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren. | 895 |