Wat hebben we gedaan?
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang | ||
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Sinds maart 2019 is de regeling DoeDuiten vastgesteld en in werking gestreden. Met deze subsidieregeling is het mogelijk inwonersinitiatieven een duwtje in de rug te geven. | |||||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
We hebben in 2020 gesprekken gevoerd met Caleidoz over een gezamenlijke visie op de toekomst van welzijn, passend bij de actuele (landelijke) ontwikkelingen en vraagstukken. Deze gezamenlijke visie leidt tot verschuivingen in aandacht en inzet door Caleidoz. De nieuw geformuleerde ambities, doelen en resultaten leiden tot veranderingen in producten en activiteiten, die verwerkt worden in het prestatieplan. De door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 vormen daarbij twee belangrijke documenten. Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs. | |||||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
In de 2e voortgangsrapportage hebben wij melding gemaakt van vertraging in het ontsluiten van de sociale kaart. Zoals toen gemeld verwachten wij deze vertraging het eerste kwartaal van 2021 in te halen. | |||||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Er ligt een taakstelling van 1.000.000 euro voor de beleidsvelden Jeugd en Wmo. Hiervoor zijn denkrichtingen uitgewerkt en die worden uitgevoerd. Daar waar nodig volgen besluiten van uw raad hierover. De effecten van de corona-maatregelen hebben rechtstreeks invloed op de realisatie van deze taakstelling. De effecten van de corona-maatregelen zijn in de zomer in de kaderbrief opgenomen en voorgelegd voor de jaren 2021 en verder in de meerjarenbegroting 2021-2024. Voor 2020 zien we dat in de prognoses voor de zorgkosten te maken hebben met autonome ontwikkelingen (prijsindexatie inkoop en stijging zorgvragen). Maar ook hebben we in het afgelopen jaar gezien dat er externe invloeden zijn die van invloed zijn op onderdelen waar we op kunnen sturen (bijvoorbeeld gemiddeld aantal uren bij indicatiestellingen en inzet van zorgaanbod passend aan de lokale behoefte). Over 2020 zien we dat realisatie en prognoses dicht bij elkaar blijven. De voorspelbaarheid stijgt, zelfs in een door corona beheerste periode. We zijn in staat om eerder te signaleren en daar op te anticiperen. Maar dat we er nog niet zijn is ons ook duidelijk. | |||||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren. Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Sinds de zomer 2020 zijn we concreet aan de slag gegaan om datagedreven werken binnen het sociaal domein een zichtbare plek te geven. We ontwikkelen op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein. Voor het borgen van datagedreven werken zijn verschillende basisvereisten nodig voor een toekomstbestendige inrichting. Hier werken we aan. Dit gaat om privacywaarborgen, datakwaliteit, verhogen van datageletterdheid bij eindgebruikers, juiste toepassing van techniek en optimalisatie van processen. Inmiddels zijn we in staat realtime data te ontsluiten uit eigen bronnen en hebben we eerste dashboards ontwikkeld. We zetten in om procesmatig tot steeds betere en effectievere dashboards en rapportages te komen. Vanaf eind 2020 organiseren wij digitaal kennissessies en masterclasses om de ‘lessons-learned’ te borgen. | |||||
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning | |||||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De zorg en ondersteuning is per 1 juli 2020 opnieuw ingekocht. Voor de Wmo geldt dat er proactief toezicht op de contracten en signaalgestuurd toezicht is ingericht. Toezicht kwaliteit Jeugd is landelijk georganiseerd en wordt uitgevoerd door het IGJ. Het toezicht op het gebied van rechtmatigheid voor Wmo en Jeugd wordt in 2021 ingericht. Dit moet leiden tot kwalitatief goede zorg en niet meer geld uitgeven dan contractueel is afgesproken. In 2020 is de contractmanager begonnen. | |||||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | Jaar realisatie | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|
Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Voor dit doel werkten we aan de realisatie van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming. Tevens startten we met een plan van aanpak Zorg en Veiligheid om de interne samenwerking tussen beleid en uitvoering te borgen. | |||||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | Jaar realisatie | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Mantelzorg Zevenaar heeft haar taken volgens plan uitgevoerd. Daarbij zijn diverse cursussen en trainingen aangeboden aan mantelzorgers. In een parallel proces wordt nu gewerkt aan de doorontwikkeling van Mantelzorg Zevenaar om de bezuiniging voor 2021 te halen. | |||||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Sinds 2019 is een werkgroep van sleutelpersonen binnen Zevenaar actief die jaarlijks een vrijwilliger voordragen voor de Zevenaarse vrijwilligersprijs. | |||||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | ||||
6.3 (Arbeids)Participatie | |||||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | Jaar realisatie | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|
Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Nieuwe opdracht RSD Compensatie Sw-bedrijven voor de geleden “corona-verliezen” Liquidatie Presikhaaf Bedrijven Steun- en Herstelpakketten Economie/Werkgelegenheid BUIG resultaat 2020 | |||||
6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie | Jaar realisatie | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|
Samen met de gemeenten Westervoort en Duiven realiseren wij "de Liemerse ambassade" waarin wij nauw samenwerken met onderwijspartners en ondernemers. Alle deelnemende gemeenten investeren hier €1,- per inwoner. Voor ons komt de bijdrage neer op afgerond € 44.000 welke wij dekken uit het participatiebudget dat wij hiervoor reeds ter beschikking hebben. Derhalve wordt de gemeenteraad niet gevraagd om aanvullend budget ter beschikking te stellen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Gerealiseerd | |||
Per 2 september 2020 is de Stichting Liemerse Ambassade opgericht. | |||||
Voorstel raad | |||||
Wij stellen u voor om deze activiteit af te sluiten. | |||||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
De taakstelling voor huisvesting van statushouders is gerealiseerd. Daarnaast zijn wij bezig geweest met de voorbereiding op de nieuwe Wet Inburgering. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs. De nieuwe wet gaat volgens de huidige planning in per 1 januari 2022. | |||||
6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid) | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De RSD heeft, ondanks de Coronacrisis, inwoners met een bijstandsuitkering werkfit gemaakt en bemiddeld richting werk wanneer dit mogelijk was. Daarnaast is gewerkt aan het opzetten van LEON, het leer- en ontwikkelnetwerk als netwerkorganisatie voor werk en participatie. | |||||
6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Een deel van de inwoners die leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen. Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport, vorming en cultuur. Specifiek voor chronisch zieken en gehandicapten verhogen wij de inkomensgrens voor de regelingen voor deze doelgroep, waaronder de collectieve ziektekostenverzekering. Dit doen wij omdat chronische zieken en gehandicapten vaak verborgen kosten hebben die verband houden met hun situatie. Met oudere inwoners gaan wij meer in gesprek, om in kaart te brengen of er behoefte is aan (extra) ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van financiën. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Ondanks de Coronacrisis hebben er verschillende activiteiten plaats gevonden. Er is een nieuw systeem gekomen voor de Gelrepas, de pas voor minimagezinnen om mee te doen met sport, cultuur en recreatie. We hopen dat inwoners hierdoor meer gebruik van hun pas maken. Daarnaast zijn de Stadinbonnen uitgereikt en zijn er twee armoedeplatforms gehouden. Daarnaast is per 1 januari 2020 de inkomensgrens voor de collectieve zorgverzekering pakket 3 verhoogd naar 140%, waardoor meer inwoners hier gebruik van kunnen maken. | |||||
6.3.8 Sneller signaleren van schulden | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Begin 2020 liep de pilot Schuldenvrij af. Deze werkwijze, waardoor we meer huishoudens met schulden eerder in beeld krijgen, is in de organisatie geborgd. Daarnaast was 2020 het voorbereidingsjaar op de nieuwe wettelijke taak vroegsignalering schulden per 2021. | |||||
6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Daarnaast bereiden wij ons voor op het adviesrecht dat gemeenten krijgen bij de besluitvorming van de rechter voor het toekennen van een bewindvoerder. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
Door het bieden van budgetbeheer is in 2020 gestuurd op een verminderende instroom in bewindvoering voor inwoners voor wie budgetbeheer beter past. Budgetbeheer vraagt een grote motivatie en inzet van inwoners zelf waardoor meer nadruk ligt op het vergroten van financiële zelfredzaamheid. Dit heeft niet automatisch geleid tot een daling van het huidige aantal inwoners dat al onder bewind staat. Hiervoor is meer tijd nodig en dit vraagt om meer samenwerking met bewindvoerders en Rechtbank. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) | De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk. | 1.579 |
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland | Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten. De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren. Samenwerking bij het WSP heeft als doel:
| 477 |