Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

11.271

17.667

18.269

602

Lasten

55.883

66.371

64.305

2.066

Resultaat voor bestemming

-44.612

-48.704

-46.035

2.669

Mutaties reserves

Baten

184

395

395

0

Lasten

150

236

236

0

Totaal mutaties reserves

34

159

159

0

Resultaat na bestemming

-44.578

-48.545

-45.876

2.669

Verschillenanalyse

6.

Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden
De via de meicirculaire ontvangen rijksbijdrage voor de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtigen in 2020 is ingezet voor o.a. taalmaatjes en begeleiding via Vluchtelingenwerk. Dit bedrag is in 2020 niet geheel aangewend waardoor er een voordeel is.

35.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang
Vanwege de coronacrisis hebben in 2020 minder inspecties plaatsgevonden.

35.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Armoede preventie
Verwacht was dat een deel van de kosten voor de benodigde capaciteit ten behoeve van vroegsignalering schulden vanuit pilot schuldenvrij bekostigd zou worden uit de incidentele middelen die in 2020 beschikbaar zijn gesteld voor bestrijding van 'armoede en schulden'. Omdat het budget voor de pilot toereikend was is hierdoor een voordeel is ontstaan.

26.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - toezicht en kwaliteit zorgaanbieders
Het bedrag dat is gereserveerd voor het verbeteren van de kwaliteit, toezicht en handhaving van zorgaanbieders is onbenut gebleven in 2020. Het toezicht is in 2020 wel verbeterd, met name ook door aanstelling van een contractmanager maar ook door verdere regionale samenwerking. Deze hebben echter niet tot kosten geleid op deze post. Daarmee is een voordeel ontstaan van € 35.000.

35.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - collectieve vervoersvoorzieningen
De kosten voor het collectief vervoer laten een voordeel zien van € 92.000. Door corona zijn er duidelijk minder vervoersbewegingen geweest.

92.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - kosten preventie
Voor 2020 zijn extra middelen geraamd voor met name praktijkondersteuning huisartsen (POH). De gewenste uitbreiding heeft nog niet volledig plaatsgevonden. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 103.000.

103.000

V

I

6.2 Wijkteams - cliënten ondersteuning
Door een incidentele subsidieafrekening over 2019 is een voordeel ontstaan in 2020 omdat de subsidiënt een deel van de ontvangen subsidie terug heeft moeten betalen.

46.000

V

I

6.2 Wijkteams - uitvoeringskosten sociaal domein
Er is een voordeel ontstaan bij de regionale middelen voor het transformatiefonds van € 26.000. De gemeente Arnhem beheert deze middelen en heeft de niet benutte gelden conform afspraak terugbetaald.

26.000

V

I

6.2 Wijkteams - uitvoeringskosten sociaal domein
Op de uitvoeringskosten is een voordeel ontstaan van € 40.000. Dit komt met name doordat op dit taakveld € 120.000 is toegevoegd voor corona-effecten. Deze middelen zijn niet volledig uitgenut.
Daarnaast heeft is op dit taakveld meer doorbelast aan loon- en inhuurkosten. Voor een analyse van deze doorbelasting wordt verwezen naar de analyse van loon- en inhuurkosten in deze jaarstukken.

40.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Gemeentelijke belastingen, kwijtscheldingen
De verwachte grote stijging van het aantal kwijtscheldingsverzoeken als gevolg van de coronacrisis is in 2020 uitgebleven. De reden daarvan is het pakket aan steunmaatregelen die de overheid heeft toegekend en als gevolg daarvan het uitblijven van extra faillissementen en werklozen. Bij het aanhouden van deze crisis wordt voor de komende jaren wel een stijging verwacht van het aantal bijstandsgerechtigden c.q. kwijtscheldingsverzoeken.  

30.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid
Het budget voor minimabeleid is in 2020 incidenteel bijgeraamd vanwege een verwacht tekort. Vanwege corona zijn er echter juist minder uitgaven gedaan dan verwacht. Dit gold o.a. voor bijzondere bijstand en de Gelrepas. Inwoners konden bijvoorbeeld tijdelijk niet meedoen aan sport en cultuur activiteiten vanwege corona. Naast dit voordeel zijn de kosten voor de dienstverleningsovereenkomst tussen gemeente en RSD, voor het onderdeel kinderopvang/SMI (sociaal medici indicatie), in 2020 gestegen vanwege de toename van complexiteit van deze aanvragen. Per saldo is binnen de budgetten voor de uitvoering van het minimabeleid sprake van vermeld voordeel.

125.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Uitkeringslasten/-baten
Het voordelig saldo is ontstaan door lagere uitkeringslasten als gevolg van een lagere instroom en hogere uitstroom van het aantal uitkeringsgerechtigden dan aanvankelijk was geprognosticeerd bij de 2e voortgangsrapportage (VGR) 2020. In de raming van de 2e VGR 2020 is uitgegaan van een tekort op het BUIG-budget van 8,1%. Het werkelijke tekort is uitgekomen op 6,5%.

324.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)
De Tozo is verlengd en hierdoor is de bijdrage van het rijk, ten opzichte van het bedrag vermeld in de 2e voortgangsrapportage 2020, verhoogd. Omdat het een specifieke uitkering betreft die verantwoord en afgerekend moet worden met het rijk is rekening gehouden met hogere lasten voor hetzelfde bedrag (zie toelichting vermeld onder 'Lasten').

719.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)
Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder 'Baten'.
Een het deel van de specifieke uitkering die gemeenten ontvangen voor de uitvoeringskosten is nog niet besteed (€ 217.000). Deze is nodig voor de uitvoeringskosten in de komende jaren. Bij de resultaatbestemming zal een voorstel worden gedaan om deze middelen te storten in een bestemmingsreserve.

-502.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening
Het verwachtte corona-effect op schuldhulpverlening, namelijk een stijging in de aanvragen en dus meer benodigde capaciteit hiervoor, heeft zich in 2020 nog niet voor gedaan.

50.000

V

I

6.4 Begeleide Participatie - Sociale werkvoorziening
Het voordeel is ontstaan door:
- een hoger uitgevallen voordeel van de definitieve afrekening i.v.m. de liquidatie Presikhaaf Bedrijven;
- een lager uitgevallen bijdrage aan de 'Modulaire gemeenschappelijke regeling-Sociaal Domein Centraal Gelderland' voor de module WgSW (a.g.v. lagere uitgevallen CAO en een hogere uitstroom (natuurlijk verloop) van het aantal SW-mensen.

101.000

V

I

6.5 Arbeidsparticipatie - Participatiebudget / Re-integratie
Als gevolg van de coronacrisis en de hierbij behorende beperkende RIVM maatregelen heeft volledige inzet van dit budget niet kunnen plaatsvinden.

257.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Eigen bijdragen
Over 2020 zijn fors minder eigen bijdragen ontvangen. Dit komt door een wijziging in de eigen-bijdrage regeling (abonnementstarief). Ondanks een aanpassing van de raming blijken de inkomsten in werkelijkheid nog lager uit te vallen.

-100.000

N

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen - Individuele vervoersvoorzieningen, woonvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen
Op de Wmo-maatwerkvoorziening is een nadeel ontstaan van € 175.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door meer en duurdere woonvoorzieningen (€ 134.000). Maar ook de kosten van scootmobielen laten een nadeel zien van afgerond € 41.000. De overige kosten, met name rolstoelen, laten geen grote afwijkingen zien.

-175.000

N

I

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, Wmo Hulp bij het Huishouden
Voor hulp bij het huishouden, inclusief de PGB uitgaven, is een nadeel ontstaan van € 363.000. De aanzuigende werking door invoering van het abonnementstarief en de vergrijzing van de bevolking lijken de grootste oorzaken voor deze overschrijding.

-363.000

N

I

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, Wmo Begeleiding
Op het onderdeel Wmo begeleiding, inclusief de PGB uitgaven, is een voordeel ontstaan van € 481.000. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door een bijraming van € 280.000 in verband met te verwachten corona effecten. Uiteindelijk blijkt de zorgvraag lager te liggen dan verwacht. Corona heeft waarschijnlijk geleid tot lagere kosten in plaats van de verwachte stijging in 2020.

481.000

V

I

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-, jeugdzorg
De werkelijke uitgaven met betrekking tot jeugdzorg laten een voordeel zien ten opzichte van de raming. Het voordeel bedraagt in 2020 € 1.147.000. In de raming is rekening gehouden met corona effecten in 2020 voor € 390.000. De corona gevolgen zijn in 2020 nog niet tot uiting te komen. Er lijkt sprake te zijn van een lagere zorgvraag in de tweede helft van 2020.

1.147.000

V

I

6.82 Geëscaleerde zorg - crisiszorg
Voor de crisiszorg is rekening gehouden met € 40.000 aan corona effecten. Bij de jaarstukken blijkt dat er een voordeel is ontstaan van € 66.000. Het reguliere budget blijkt achteraf ook zonder corona bijstelling voldoende te zijn geweest. In hoeverre corona heeft geleid tot een lagere vraag is vrijwel niet vast te stellen.

66.000

V

I

6.82 Geëscaleerde zorg - jeugdreclassering
In 2020 zijn de kosten voor jeugdreclassering € 31.000 lager dan waarmee rekening is gehouden.

31.000

V

I

6. Sociaal domein
Diverse kleine verschillen.

40.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36