Wat hebben we gedaan?
8.1 Ruimtelijke Ordening | ||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | Jaar realisatie | 2023 |
---|---|---|
Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op 1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij? |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. Met het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet van 2021 naar 2022, is de planning wel aangepast. In 2020 hebben de werkgroepen verder gewerkt binnen de verschillende sporen van de Omgevingswet. Zo zijn we aangesloten op het landelijk digitale stelsel, is een communicatieplan opgesteld, zijn de werkprocessen aangepast op de nieuwe manier van werken, de 'omgevingstafel' voorafgaand aan aanvragen is vormgegeven en beleid is geactualiseerd. In 2020 hebben we meer gebruik gemaakt van externe expertise om de organisatie hierbij te ondersteunen. | |||||
8.2 Stedelijke vernieuwing | |||||
8.2.1 Herinrichten BAT-terrein | Jaar realisatie | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|
In 2018 zijn wij gestart met de herinrichting van het BAT-terrein. Het betreft een herstructurering van een bedrijventerrein. Dit biedt een kans om woningbouw te realiseren op een strategische plek bij de binnenstad, het treinstation en aan het landgoed. Met de huidige invulling is het gebied niet toegankelijk en vormt het een barrière in de stad. Door de herontwikkeling wordt het gebied toegankelijk en zo komt er onder meer een verbinding tussen het centrum en het landgoed en de groene wig. Met de eigenaar stemmen wij de stedenbouwkundige opzet van de woonblokken en de openbare ruimte af. Uitgangspunt daarbij is dat het industriële karakter zoveel mogelijk behouden blijft. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2020 heeft u een krediet beschikbaar gesteld voor de reconstructie van het voorterrein en aanpassing van de Kerkstraat. De uitvoering van de herinrichting kan niet eerder dan 2e helft 2021 in verband met de bouwwerkzaamheden die aan de noordzijde van de cultuurfabriek plaatsvinden. Tijdig vóór de opening van de Turmac cultuurfabriek is het voorterrein met tijdelijke maatregelen opgeknapt. | |||||
8.3 Wonen en bouwen | |||||
8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar | Jaar realisatie | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|
Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers College aan het Vestersbos in Zevenaar. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De opgave was herontwikkeling van de voormalige schoollocatie Vestersbos 4 in Zevenaar ten behoeve van woningbouw. Wij hebben dit onderzoek voorlopig on hold gezet, omdat we een quickscan laten uitvoeren naar vestiging van maatschappelijke functies, waaronder primair onderwijs (PO) en mogelijk voortgezet onderwijs in combinatie met sportvoorzieningen. Indien al deze functies een plek op deze locatie krijgen, is er geen ruimte meer voor woningbouwontwikkeling. | |||||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | Jaar realisatie | 2027 | |||
---|---|---|---|---|---|
Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2020 is de richtlijnen notitie vastgesteld waarmee wij meer flexibel kunnen programmeren. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan de Woonvisie. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren. Ook is de Liemerse woonagenda in 2020 geactualiseerd. Met deze afspraken zetten wij in op 50% betaalbaar bouwen waarvan 25% sociaal (bij zachte projecten van 20 woningen of meer). Bij betaalbaar bouwen zijn in de Liemers vergaande afspraken gemaakt uitgaande van € 250.000 i.p.v. de NHG-grens van € 325.000. Wel moeten we constateren dat de gemeente te maken heeft met veel harde plannen (met vastgestelde bestemming) waarvan de afspraken al vastliggen en die niet geheel aansluiten op de betaalbaarheid afspraken. Bij wijziging verzoeken van het bestemmingsplan vormen deze afspraken wel de basis, zoals bij BAT fase II. Om starters meer kansen te bieden hebben wij de starterslening ingezet en is de loting van vrijkomende sociale huurwoningen vergroot. Bij de regie van de bouwplannen hebben en blijven wij sturen op het bijbouwen van betaalbare (starters)woningen. Daarnaast zijn er beleidsregels opgesteld voor het verlenen van tijdelijke omgevingsvergunning voor het mogelijk maken van huisvesting van arbeidsmigranten. Door deze regels willen wij goed een passende huisvesting kunnen bieden aan arbeidsmigranten binnen de gemeente Zevenaar. Dit willen wij doen op een maatschappelijke verantwoorde wijze voor zowel de arbeidsmigrant zelf als voor de omgeving. In 2020 zijn ruim 260 woningen gerealiseerd, waarvan 37% in het betaalbare segment, 9% in het sociale huursegment, 2% in de middenhuur en 20% in de dure huur (€ 850 - € 1.000) en 31% in het koopsegment vanaf € 310.000. Het is een continue proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden. Met de gemaakte afspraken blijven wij sturen op het realiseren van de juiste woningen. En dat goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. | |||||
8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith | Jaar realisatie | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|
Om te komen tot een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Op 19 mei 2020 heeft het college ingestemd met de gebiedsvisie voor het centrum van Lobith “Lobith Dorpshart”. Op basis van de visie, in samenspraak met de gevormde klankbordgroep concretiseren we de plannen verder, zodat de plannen uiterlijk voor 31 december 2021 (we hebben uitstel van de subsidie Sterk Bestuur gekregen) kunnen worden uitgevoerd. Hierbij leggen we de focus in eerste instantie op het realiseren van een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte op het Marktplein (parkeren en muziekkoepel) | |||||
8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties | Jaar realisatie | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|
De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is in ontwikkeling, waarbij oorspronkelijk werd uitgegaan van een uitgifte van 30 kavels per jaar. In 2016 en 2017 zijn verkoop en financiële doelstellingen ruimschoots gehaald wat aanleiding was om de uitgifte te versnellen. Voor de jaren 2018 en 2019 gaan we uit van een uitgifte van respectievelijk 65 en 55 kavels per jaar en de jaren daarna 40 stuks. In 2018 is dit aantal ruimschoot gehaald. Er zijn in totaal maar liefst 124 kavels geleverd. De verhoogde doelstelling is daarmee behaald. Op 4 juli 2018 heeft u besloten om de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden door het toevoegen van 155 woningen. Deze realiseren we in het buurtschap De Stede waarbij de deelexploitatie Het Hof is afgesloten waarmee 40 woningen zijn vervallen. Netto gaat het dus om een uitbreiding van 115 woningen. Een groot deel van de opgeleverde kavels in 2018 had betrekking op de Stede (86 stuks). In het woningbouwplan Middag Oost zijn 14 woningen geleverd. Hier zal in 2019 gestart worden met de bouw. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |
De ontwikkeling van Groot Holthuizen is in 2020 voorspoedig verlopen. Er zijn in dit jaar 135 kavels geleverd. In 2020 is de deelgrondgrondexploitatie De Holtkamp geopend met een capaciteit van circa 120 woningen. Per 1-1-2021 kunnen er nog 158 woningen in Groot Holthuizen worden gerealiseerd. De voorbereidingen voor het in procedure brengen van het bestemmingsplan en de civieltechnische voorbereiding voor het bouwrijp maken van De Holtkamp zijn in 2020 in gang gezet. In De Stede is een groot aantal woningen opgeleverd en zijn de eerste delen woonrijp gemaakt. Voor Babberich, Middag-Oost staat een 2e fase in de planning. Hiervoor is inmiddels een koop-/ontwikkelingsovereenkomst getekend. Op basis van de verkoopaantallen van de ontwikkelaar bestaat de verwachting dat de grond voor dit project dit jaar geleverd zal worden. Daarnaast zijn er dit jaar ook twee vrije kavels geleverd. Daarmee is het aantal beschikbare vrije kavels nagenoeg verkocht. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken. | 632 |