Financiën

Resultaat

Financieel overzicht en toelichting op hoofdlijnen

Inleiding

Resultaat
(-/- is een nadeel)
De jaarstukken 2020 sluiten met een voordelig resultaat van €5.567.800.  Het geraamde nadelige resultaat na wijziging is € 4.585.800 waarvan het verloop hieronder wordt weergegeven. Ten opzichte van de begroting na wijziging is dus sprake van een voordelig verschil van afgerond € 10.153.600.

Verloop resultaat in begroting 2020

Bedrag (x € 1.000)

Primitieve begroting 2021-2024

-3.823

Wijzigingen tot de 1e Voortgangsrapportage (VGR)

-51

Wijzigingen door 1e Voortgangsrapportage (VGR)

-551

Wijzigingen door 2e VGR

-161

Totaal begrotingsresultaat na wijziging

-4.586

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

137.240

147.712

157.418

9.706

Lasten

141.063

152.297

151.850

448

Resultaat 2020

-3.823

-4.586

5.568

10.154

Toelichting op hoofdlijnen

Om de leesbaarheid te bevorderen zijn alleen de afwijkingen die budgettaire gevolgen hebben voor het resultaat van meer dan € 250.000 opgenomen.

Het totale voordeel van € 9.983.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende afwijkingen (groter dan
€ 250.000) ten opzichte van de ramingen waarbij is aangegeven of deze incidenteel of structureel zijn.

Omschrijving

bedrag
x € 1.000

I of S

Beheer overige gebouwen zoals expl. Turmac Cultuurfabriek en afschrijvingslasten

458

I

Algemene uitkering

-294

I

Overige baten en lasten

326

I

Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-Oost Bedrijven (GREX)

4.734

I

Grondexploitatie Zevenaar OostWonen (GREX)

1.148

I

Grondexploitatie Middag Oost & Zwanenwaay (GREX)

273

I

Sport, Cultuur en recreatie -Musea

-515

I

Sport, Cultuur en recreatie

411

I

Inkomensregelingen

529

I

Arbeidsparticipatie - Participatiebudget / Re-integratie

257

I

Maatwerkdienstverlening 18-, jeugdzorg

1.147

I

Door vertraging in de oplevering en ingebruikname van de Turmac Cultuurfabriek (rond 1 april 2020 door de meeste gebruikers) is de exploitatie in 2020 later gestart. De corona-crisis was hierbij ook een belangrijke spelbreker. Door deze vertraging en het niet gereed zijn van de activa is de start van het afschrijven op de investeringen uitgesteld wat tot een eenmalig voordeel op de afschrijvingslasten heeft geleid.
De lagere Algemene uitkering is voornamelijk veroorzaakt doordat de eerder toegezegde compensatie vanwege corona voor algemene inkomstenderving en culturele infrastructuur door het rijk is verschoven van 2020 naar 2021.
Het voordeel op overige baten en lasten is ontstaan door diverse suppletie-aangiften bij de belastingdienst door o.a. wijziging als gevolg jurisprudentie inzake afval en re-integratietrajecten (2014 tot 2019). De rechten voor de jaren ouder dan 5 jaar waren schriftelijk vastgelegd bij de Belastingdienst.
Voor de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties (GREX) heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie die op 23 maart 2021 is vastgesteld. Daarnaast is de in de 2e voortgangsrapportage (VGR) voorspelde vertraging door de corona in de gronduitgifte niet significant merkbaar gebleken. Deze ontwikkelingen hebben o.a. gezorgd voor de grote voordelen van in totaal 6,2 miljoen.
Doordat de verkoop van het Liemers Museum in 2020 niet is doorgegaan is een nadeel van € 515.000 onder Sport, Cultuur en recreatie-Musea ontstaan. Hier staat een voordeel wegens het niet afschrijven van de boekwaarde van € 243.000 (onderdeel van € 411.000)  tegenover onder Sport, Cultuur en recreatie.
Het voornaamste verschil op de inkomensregelingen is ontstaan door lagere uitkeringslasten als gevolg van een lagere instroom van het aantal uitkeringsrechtigden dan aanvankelijk was geprognosticeerd bij
de 2e VGR 2020. In de raming van de 2e VGR 2020 is uitgegaan van een tekort op het BUIG-budget van 8,1%. Het werkelijke tekort is uitgekomen op 6,5%.
Het voordeel op Arbeidsparticipatie - Participatiebudget / Re-integratie is ontstaan door de coronacrisis en de hierbij behorende beperkende RIVM maatregelen.
De 18- jeugdzorg laat een voordeel ten opzichte van de raming zien van € 1.147.000 In de raming is rekening
gehouden met corona-effecten in 2020. De corona gevolgen zijn in 2020 nog niet tot uiting te komen. Er lijkt zelfs sprake te zijn van een lagere zorgvraag in de tweede helft van 2020.

Resultaat na bestemming en incidentele mutaties

(bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

135.420

141.209

151.456

10.247

Lasten

139.034

145.746

145.764

-18

Resultaat voor bestemming 2020

-3.614

-4.537

5.692

10.229

Reserve mutaties:

Onttrekkingen

1.820

6.503

5.962

-541

Toevoegingen

2.029

6.552

6.086

466

Saldo reserve mutaties

-209

-49

-124

-75

Saldo:

Baten

137.240

147.712

157.418

9.706

Lasten

141.063

152.297

151.850

448

Resultaat na bestemming 2020

-3.823

-4.586

5.568

10.154

Incidentele mutaties

Baten

638

13.581

Lasten

1.278

6.646

Structureel resultaat

-3.183

-1.367

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2021 08:47:10 met de export van 05/31/2021 08:33:36