0. | Bestuur en ondersteuning |
---|
0.11 Resultaat van de rekening Het begrote resultaat na wijziging komt binnen dit programma als een nadelig verschil naar voren. | -4.586.000 | N | I |
0.3 - Beheer overige gebouwen - Exploitatie Turmac Cultuurfabriek Als gevolg van vertraging in de oplevering en ingebruikname van de Turmac Cultuurfabriek (rond 1 april 2020 door de meeste gebruikers) is de exploitatie in 2020 later gestart. De coronacrisis was hierbij ook een belangrijke spelbreker. Er is daardoor een incidenteel voordeel ontstaan van € 225.000, veroorzaakt door niet geraamde huurinkomsten en servicebijdragen enerzijds en schoonmaakkosten, energie- en onderhoudslasten anderzijds. Per saldo pakt dit in 2020 voordelig uit. | 225.000 | V | I |
0.4 Overhead - formatie juridisch advies Voor 2020 hadden we incidentele formatie beschikbaar voor de afhandeling van Wob/AVG verzoeken in combinatie met de impuls op de invoering van Juridische KwaliteitsZorg. Het gaat om 1 fte en een bedrag van € 80.000. Hiervoor is een projectplan opgesteld. Door de corona crisis en de inzet op omvangrijke dossiers is het project later opgestart en zal de afronding niet in 2020 maar in 2021 plaatsvinden. De inzet van de € 80.000 vindt in zijn geheel in 2021 plaats. | 80.000 | V | I |
0.3 - Beheer overige gebouwen - afschrijvingen Het voordeel heeft betrekking op kapitaallasten van de Turmac Cultuurfabriek en wordt bij de analyse op de kapitaallasten verklaard. | 233.000 | V | I |
0.4 Overhead - invoering Wet Open Overheid (WOO) Het gaat hier om de transparantie en verantwoording van de overheden te bevorderen door overheden te verplichten zo veel als mogelijk informatie in een vroegtijdig stadium actief openbaar te maken en te publiceren. In de kadernota 2020 is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde taken uit te kunnen voeren. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt omdat over de uitvoerbaarheid en de kosten zorgen waren. Daardoor verschuift ook een groot deel van de werkzaamheden. We stellen dan ook voor het betreffende budget van € 45.000 eveneens te verschuiven naar 2021. Overigens worden we in de uitvoeringskosten door het Rijk gecompenseerd. | 45.000 | V | I |
0.1 Bestuur - toevoeging pensioenvoorziening wethouders Voor de huidige en voormalige wethouders die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de zogenaamde rekenrente, welke gebaseerd is op de marktrente. Conform de begroting is in 2020 aanvankelijk € 100.000 toegevoegd aan de voorziening. Op basis van nieuwe actuariële berekeningen bleek een extra toevoeging aan de voorziening nodig van € 204.000. Als gevolg van de extreem lage rekenrente is een hogere toevoeging noodzakelijk om het doelvermogen op peil te houden. | -204.000 | N | I |
0.4 - Overhead - Teambuilding & Zevenaar Academie (P&O) De activiteiten en programma's die gepland waren voor teambuilding, Zevenaar Academie en doorontwikkeling van onze medewerkers zijn in 2020 minder intensief uitgevoerd. Dit heeft met name te maken met de Corona-maatregelen, het noodgedwongen thuiswerken en het verleggen van prioriteiten. In totaal is in 2020 op genoemde budgetten € 100.000 blijven staan. | 100.000 | V | I |
0.4 Overhead - Informatisering & Automatisering (I&A) De eindafrekening van de inwonerbijdrage voor de RID is hoger uit gevallen. De RID heeft een financieel nadeel op de personeelslasten en de onderhoudslasten van applicaties. Vanwege de intelligente lockdown zijn versneld een aantal nieuwe voorzieningen gerealiseerd, waaronder de mogelijkheid voor videobellen en voor iedereen de mogelijkheid om te kunnen thuiswerken. Tevens laten de kosten van software die wij in eigen beheer hebben een nadeel zien. | -90.000 | N | I |
0.4 Overhead - Intern Beheer Op enkele posten van Intern beheer zijn lagere uitgaven verantwoord. We noemen printkosten, portokosten en kosten van recepties. De print- en kopieerkosten vallen in 2020 incidenteel lager uit. We betalen tot aan de ingangsdatum van het nieuwe contract in 2021 geen huurkosten en betalen alleen voor de kosten voor de afdrukken. Tevens zijn de verwachte kosten voor de herinrichting van het kantoorgebouw in verband met corona lager uit gekomen dan in de voortgangsrapportage was aangegeven. | 93.000 | V | I |
0.4 - Overhead - gemeentehuis, onderhoud gebouw. Op het regulier klein onderhoud van het gemeentehuis is minder uitgegeven. Dit houdt ook verband met de beperkte beschikbare capaciteit voor voorbereiding, planning en het regelen van de onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast is de belastingaanslag voor de OZB lager. | 90.000 | V | I |
0.4 Overhead - P&O We melden een voordeel van € 64.000 op verschillende budgetten van P&O; Salarisadministratie, Werving & selectie en Ondernemingsraad. Het budget voor thuiswerkvoorzieningen in verband met corona, bijgeraamd in de 2e voortgangsrapportage, is niet volledig ingezet. | 64.000 | V | I |
0.4 - Overhead - rechtskundig advies Het budget voor rechtskundig advies was jarenlang structureel te laag om te kunnen voldoen aan de huidige behoefte aan rechtskundig en ander deskundig advies. Voor 2020 was daarom € 65.000 extra geraamd. In 2020 hebben we kosten toegerekend aan de projecten waarvoor de kosten zijn gemaakt. Dit heeft gezorgd voor een besparing. Het gaat hierbij onder andere om de advisering ten aanzien van 7Poort, Platanenlaan en een aanbesteding voor de buitenruimte. | 43.000 | V | I |
0.5 - Treasury Binnen dit programma is het rentevoordeel € 109.000. Het totale verschil lichten wij centraal toe bij het onderdeel resultaat, analyse van rente en afschrijving. | 109.000 | V | I |
0.8 Overige baten & lasten - Onvoorzien De raming voor onvoorziene uitgaven is afgelopen jaar niet ingezet. Het budget van € 25.000 valt als voordelig verschil vrij in de jaarrekening. Overigens is bij de besluitvorming rondom de bezuinigingen de post onvoorzien structureel verlaagd naar € 25.000. | 25.000 | V | I |
0.61 OZB woningen Wet Waardering Onroerende Zaken Het nadeel bedraagt € 32.000. Er zijn hogere kosten verantwoord in verband met de overgang van kubieke meters naar oppervlakte. Daarnaast maakten we hogere taxatiekosten ten behoeve van de uitvoering van de Wet WOZ. | -32.000 | N | I |
0.61 - OZB woningen Het nadeel bedraagt € 44.000 en is toe te schrijven aan een extra storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. De werkelijke storting is aangepast naar aanleiding van stijgende belastingopbrengsten en meer oninbaar verklaarde vorderingen. | -44.000 | N | I |
0.62 OZB niet woningen Het nadeel bedraagt € 48.000 en is toe te schrijven aan een extra storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren. De werkelijke storting is aangepast naar aanleiding van stijgende belastingopbrengsten en meer oninbaar verklaarde vorderingen. | -48.000 | N | I |
0.63 - Parkeerbelasting Vanwege corona hebben we in de 2e Voortgangsrapportage € 175.000 minder opbrengsten parkeerbelasting geraamd. In de jaarrekening blijken de werkelijke parkeerinkomsten nog iets lager te zijn. | -38.000 | N | I |
0.64 - Belastingen overig - Hondenbelasting Er is minder opbrengst verantwoord omdat minder honden geregistreerd zijn dan begroot. | -32.000 | N | I |
0.64 - Belastingen overig - Invordering De opbrengsten van de ingevorderde bedragen zijn hoger dan geraamd. Tijdens de conversie van het belastingpakket in 2019 hebben er minder invorderingswerkzaamheden plaatsgevonden. Deze werkzaamheden zijn hoofdzakelijk ingehaald in 2020. | 29.000 | V | I |
0.7 Algemene uitkering De algemene uitkering laat ten opzichte van de 2e voortgangsrapportage een nadeel zien van € 294.000. Dit betreft de verwerking van de decembercirculaire 2020 en bestaat uit de volgende posten: Nadeel € 555.000 De eerder toegezegde compensatie vanwege corona voor algemene inkomstenderving en culturele infrastructuur is door het rijk verschoven van 2020 naar 2021. Dit betekent een lagere inkomst in 2020. Voordeel € 190.000 In de decembercirculaire zijn nieuwe bedragen beschikbaar gesteld voor de gevolgen van corona. Het gaat om de volgende bedragen: re-integratie € 77.000, gemeentelijk schuldenbeleid € 32.000, bijzondere bijstand € 11.000, continuïteit van zorg € 62.000 en quarantainekosten € 8.000. Voordeel € 106.000 De vergoeding van de bommenregeling is verhoogd met € 106.000. Samen met enkele kleinere verschillen (nadeel € 35.000) leidt dit in totaal tot € 294.000 minder inkomsten. | -294.000 | N | I |
0.3 - Beheer overige gebouwen aankoop en verkoop onroerend goed Het budget voor makelaars- en advieskosten ten behoeve van de aankoop en verkoop van onroerend goed is beperkt gebruikt. | 31.000 | V | I |
0.8 Overige baten en lasten - algemene baten & lasten Op algemene baten en lasten wordt per saldo een voordeel verantwoord van € 326.000. Voor het grootste deel heeft het voordeel betrekking op de terugontvangsten van de Belastingdienst uit het BTW-compensatiefonds (BCF). Het gaat om een suppletie aangifte BCF 2019, suppletie BCF re-integratietrajecten 2014-2018 en suppletie BTW/BCF inzake afvalstromen 2018. Daarnaast resteert op de stelpost voor loon- en prijsindex een bedrag van € 121.000 welke als een voordelig verschil op dit programma tot uitdrukking komt. | 326.000 | V | I |
0.4 Overhead - interne doorbelastingen Een voordelig bedrag van € 859.000 wordt verklaard door interne doorbelastingen naar andere programma's van salarissen, materieel en overhead. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen tot nadelige verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect. | 859.000 | V | I |
0.4 Overhead - Personeelslasten & inhuur Binnen dit programma is op de personeelslasten (exclusief de hierboven genoemde formatie t.b.v. de Wet Open Overheid en Juridisch advies ) een nadeel ontstaan van € 395.000. Het totale resultaat op personeelslasten lichten we centraal toe in de analyse van de personeelslasten. | -395.000 | N | I |
Overige verschillen De overige verschillen binnen dit programma komen uit op een totaalbedrag van € 22.000 nadeel. | -22.000 | N | I |
1. | Veiligheid |
---|
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer - Bijdrage aan VGGM De inwonerbijdrage aan Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) voor de Brandweer is lager dan begroot. Dit houdt verband met het positieve resultaat van VGGM over 2019, welke in 2020 is afgerekend. | 44.000 | V | I |
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer - Preventieve maatregelen De raming voor onderhoud brandkranen in de openbare ruimte is voor een klein deel besteed. | 20.000 | V | I |
1.2 Openbare orde en veiligheid - Integraal veiligheidsbeleid Voor de uitvoering van maatregelen opgenomen in het Jaarplan Integrale Veiligheid is budget beschikbaar. In 2020 hebben we minder ee beroep gedaan op externe dienstverlening, zoals trainingen en cursussen in het kader van ramp- en crisisbeheersing. Het afgelopen jaar was onze inzet vooral gericht op het bestrijden van corona en het ondersteunen van de burgemeester daarbij. Het budget voor integraal veiligheidsbeleid is niet volledig ingezet. | 28.000 | V | I |
1.2 Openbare orde en veiligheid - Opstellen en handhaven APV De legesopbrengsten voor APV-vergunningen zijn vanwege corona lager dan in een regulier jaar. Echter ten opzichte van de in de 2e Voortgangsrapportage naar beneden bijgestelde raming is toch nog een voordeel ontstaan van € 20.000. | 20.000 | V | I |
Overige verschillen - Programma 1 komt in de jaarrekening 2020 uit op een financieel voordeel van totaal € 76.000. Naast de hierboven omschreven afwijkingen zijn er enkele kleine verschillen welke niet nader toegelicht worden. | -36.000 | N | I |
2. | Verkeer, vervoer en waterstaat |
---|
Verkeer en Vervoer - Gladheidsbestrijding Vanwege de reeds aanwezige zout voorraad en de relatief weinig winterse dagen in 2020 hebben we een voordeel op de aanschaf van strooimateriaal behaald van € 26.000. | 26.000 | V | I |
Verkeer en Vervoer - Wegen Op wegen is een nadeel gerealiseerd van € 120.000. Dit verschil wordt volledig verklaard door een hogere doorbelasting vanuit de interne organisatie. | -120.000 | N | I |
Verkeer en Vervoer - Reserve programma 2 Er is meer onttrokken uit de reserve kapitaallasten om de gestegen lasten van afschrijvingen in programma 2 te dekken. Dit levert een voordeel op in programma 2 van € 30.000. | 30.000 | V | I |
Verkeer en Vervoer - Diversen Overige kleine afwijkingen op het programma Verkeer en vervoer. | 35.000 | V | I |
3. | Economie |
---|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-Oost Bedrijven. Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie die op 23 maart 2021 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2020. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar Oost Bedrijven becijferd op € 6.637.000, op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2021. Ten opzichte van vorig jaar is dat een verbetering van € 3.519.000,- NCW. In de 2e Voortgangsrapportage 2020 werd nog rekening gehouden met de effecten van de coronacrisis van € 1.304.000 Ook werd een voordeel ingeboekt wegens lagere interne doorbelasting van salariskosten en rente van € 89.000,-. Ten opzichte van deze verwachtingen is er nu sprake van een effect op het rekeningresultaat van € 4.734.000,-. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen: 1. De in de 2e VGR genoemde Corona Impact Analyse grondexploitaties voorspelde een vertraging in de gronduitgifte doordat investeringsbeslissingen van bedrijven worden uitgesteld. Dit veroorzaakt extra rentelasten en plankosten. Op dit moment echter is deze vertraging niet significant merkbaar, althans de vraag bestaat in hoeverre deze aan de coronacrisis is te wijten. Ook het uitblijven van de uitstpraak van de Raad van State rond het Tracébesluit ViA15 kan meespelen in de beslissing van bedrijven om zich op 7Poort te vestigen dan wel tot uitbreiding over te gaan. Op dit moment zijn de beoogde leveringen voor 2020 vrijwel geheel behaald en is de belangstelling voor de nog resterende kavels groot. In de uitgangspunten m.b.t. de gronduitgifte wordt vooralsnog geen rekening meer gehouden met de gevolgen van de coronacrisis Hierdoor ontstaat een voordeel van € 1.304.000. 2. Er heeft een herbeoordeling plaatsgevonden van het uitgeefbaar gebied waaruit bleek dat de afgelopen jaren een gunstige gronduitgifte heeft plaatsgehad. Aanvankelijk openbaar gebied kon worden uitgegeven. Dit is met name zichtbaar gebleken bij de kavel van 19 hectare welke in 2019 in erfpacht is uitgegeven. Op deze kavel was voor een deel nog openbare ruimte voorzien omdat in de oorsprong werd uitgegaan van een uitgifte in kleinere kavels met daardoor noodzakelijke ontsluitingswegen en inritten. Dit geldt ook voor andere kavels waarbij bijvoorbeeld aanleg van schanskorven op uitgeefbaar gebied is gesitueerd. Aanvankelijk was dit op openbaar gebied ingetekend. Met inachtneming van de nu geldende grondprijzen levert dit een voordeel op van € 2.746.000,- 3. Overige extra grondopbrengsten als gevolg van de vaststelling grondprijsbrief 2021 € 74.000,-. 3. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Bedrijven bedragen € 324.000,- voordelig, onder meer door een lagere rentevoet (1,57% in plaats van 1,93%) en verschillen in looptijd. 4. Doordat een groot deel van de ontsluitingsstructuur op 7Poort in 2020 bouwrijp is gemaakt binnne budget, kon een deel van de post onvoorzien vrijvallen wat een voordeel betekent van € 345.000,-. 5. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. Afgezet tegen toekomstige inflatieverschillen leverde dit een voordeel op van € 59.000,-. 6. Het bovengenoemde voordeel wegens lagere interne doorbelasting van salariskosten heeft zich niet voorgedaan waardoor een nadeel is ontstaan van € 124.000,-. 7. De overige niet nader verklaarde verschillen bedragen per saldo € 6.000,- voordelig. | 4.734.000 | V | I |
3. Economie Overige kleine verschillen | -52.000 | N | I |
4. | Onderwijs |
---|
4. Onderwijs - Kapitaallasten Op het programma Onderwijs is in 2020 ten opzichte van de begroting een nadeel gerealiseerd van € 34.000. In de jaarrekening wordt onder resultaat een analyse van de rente en afschrijving opgenomen en toegelicht. | -34.000 | N | I |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Leerlingzorg en begeleiding De lagere uitgaven van maatschappelijke projecten op school zijn een gevolg van de corona maatregelen (schoolsluiting) en de afrekening van niet-bestede uren schoolmaatschappelijk werk in het schooljaar 2018-2019. Daarnaast is de definitieve bijdrage 2020 voor de Modulaire gemeenschappelijke regeling (MGR)-Sociaal Domein Centraal Gelderland voor de module Leerplicht verlaagd, door toetreding van de gemeente Renkum tot de module en is een eenmalige bijdrage ontvangen (regionale educatie middelen) voor Taalhuiscoördinatie in de aanpak van laaggeletterdheid waardoor het gemeentelijk budget niet is ingezet. | 32.000 | V | I |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Natuur en milieueducatie (NME) De inkomsten uit projecten laten een fors voordeel zien. Dit komt door projecten op het gebied van zwerfafval die worden vergoed door de Stichting afvalfonds verpakkingen. | 40.000 | V | I |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Leerlingenvervoer De BVO DRAN laat voor het gehele doelgroepenvervoer, inclusief het vervoer in het kader van WMO, jeugdzorg en begeleiding (opgenomen onder programma 6) een voordeel zien van € 207.000. Dit komt geheel door minder vervoer dan in de 2e voortgangsrapportage werd geraamd, en is volledig veroorzaakt door corona. Voor het leerlingenvervoer is het voordeel op de bijdrage aan BVO DRAN € 59.000. Daarnaast is er nog een voordeel van € 11.000 doordat minder vergoedingen zijn verstrekt voor leerlingenvervoer in natura. | 70.000 | V | I |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - onderwijsachterstandenbeleid (OAB) Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder 'lasten' | 44.000 | V | I |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - onderwijsachterstandenbeleid (OAB) Eind september is de definitieve bijdrage van het rijk voor 2020, van de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid', vastgesteld. Hierdoor zijn zowel baten (voordeel) als de lasten (nadeel) € 44.000 hoger. Dit heeft geen gevolgen voor het (rekenings)resultaat 2020. | -44.000 | N | I |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Peuteropvang In 2020 is er minder subsidie verstrekt. Dit is met name een gevolg van de corona maatregelen (gedeeltelijke sluiting van de kinderopvanglocaties). Op basis van de door het rijk beschikbaar gestelde middelen (via de algemene uitkering) als compensatie voor de coronaeffecten zijn alle kinderopvangorganisaties geïnformeerd over de mogelijkheid een extra subsidieaanvraag in te dienen. Alle ingediende aanvragen zijn vervolgens volledig gehonoreerd. Het beschikbaar gestelde budget is echter niet volledig nodig gebleken. | 98.000 | V | I |
4. Onderwijs Diverse kleine verschillen. | 32.000 | V | I |
5. | Sport, cultuur en recreatie |
---|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Kunst en cultuur Vanwege de coronacrisis waren er in 2020 minder subsidiabele activiteiten en hebben we dus minder incidentele subsidies verstrekt. | 31.000 | V | I |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Culturele organisaties We hebben Kunstwerk! over 2020 een aanvullende subsidie verleend om de tekorten als gevolg van de coronacrisis te compenseren. Het volledige steunbedrag wordt gedekt uit ontvangen rijksmiddelen (via de algemene uitkering) voor ondersteuning van de culturele infrastructuur. | -65.000 | N | I |
5.4 Sport, Cultuur en recreatie - Musea De verkoop van het Liemers Museum is uitgesteld naar 2021. De verkoopopbrengst voor € 515.000 is hierdoor ook verschoven naar 2021. Per saldo, na verrekenen van het voordeel op de kapitaallasten in 2020, betekent dit een nadeel in het jaarrekening 2020 van € 307.000. | -515.000 | N | I |
5.7 Sport, cultuur en recreatie - Openbaar Groen Op de onderhoudsbestekken en materiaalkosten hebben we in 2020 een voordeel behaald. De relatie met de weersomstandigheden en de onderhoudsbestekken is hierbij van grote invloed. Hoewel er in de 2e voortgangsrapportage € 50.000 is bijgeraamd voor de inhuur van Scalabor is hier uiteindelijk nog een tekort van € 20.000 gerealiseerd. We komen in de 1e VGR 2021 met een voorstel voor een structurele aanpassing van de begroting hierop. Aan de sportvelden is onvoorzien onderhoud gepleegd. Dit levert een nadeel op van € 18.000. Per saldo is er een voordeel op de lasten gerealiseerd van € 44.000 op openbaar groen in 2020. | 44.000 | V | I |
5.7. Sport, cultuur en recreatie - Opbrengsten We hanteren een uitsterfbeleid voor werkzaamheden aan het groen voor bedrijven. Dit jaar is dit verder afgenomen. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 9.000 op de baten in de begroting. Daarnaast is er vanwege Corona minder aan huuropbrengsten geïnd. Dit levert een nadeel van € 21.000 op. Samen resulteert dit in een nadeel op de baten voor € 30.000 | -30.000 | N | I |
5.7 Sport, Cultuur en recreatie - Recreatie en toerisme Voor de uitvoering van het beleidsplan vrijetijdseconomie is € 100.000 beschikbaar gesteld voor drie jaar. In 2020 is voor de werkzaamheden hieraan € 5.000 uitgegeven. Het restant levert nu in de jaarrekening een voordeel. Bij de 1e voortgangsrapportage vragen wij het restatnt budget opnieuw aan. | 95.000 | V | I |
5.7 Sport, Cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden voor het grootste gedeelte gedekt uit subsidies. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten wordt een voordeel gepresenteerd van € 340.000. | 340.000 | V | I |
5.7 Sport, Cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden voor het grootste gedeelte gedekt uit subsidies. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten wordt een nadeel gepresenteerd van € 340.000. | -340.000 | N | I |
5. Sport, cultuur en recreatie - Kapitaallasten Op het programma Sport, cultuur en recreatie is in 2020 ten opzichte van de begroting een voordeel gerealiseerd van € 243.000. De grootste post hierin zijn de kapitaallasten van € 208.000 behorend bij de uitgestelde verkoop van het Liemers Museum naar 2021. In de jaarrekening wordt onder resultaat een analyse van de rente en afschrijving opgenomen en toegelicht. | 243.000 | V | I |
5. Sport, cultuur en recreatie Diverse kleine verschillen | 72.000 | V | I |
6. | Sociaal domein |
---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Minderheden De via de meicirculaire ontvangen rijksbijdrage voor de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtigen in 2020 is ingezet voor o.a. taalmaatjes en begeleiding via Vluchtelingenwerk. Dit bedrag is in 2020 niet geheel aangewend waardoor er een voordeel is. | 35.000 | V | I |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang Vanwege de coronacrisis hebben in 2020 minder inspecties plaatsgevonden. | 35.000 | V | I |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Armoede preventie Verwacht was dat een deel van de kosten voor de benodigde capaciteit ten behoeve van vroegsignalering schulden vanuit pilot schuldenvrij bekostigd zou worden uit de incidentele middelen die in 2020 beschikbaar zijn gesteld voor bestrijding van 'armoede en schulden'. Omdat het budget voor de pilot toereikend was is hierdoor een voordeel is ontstaan. | 26.000 | V | I |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - toezicht en kwaliteit zorgaanbieders Het bedrag dat is gereserveerd voor het verbeteren van de kwaliteit, toezicht en handhaving van zorgaanbieders is onbenut gebleven in 2020. Het toezicht is in 2020 wel verbeterd, met name ook door aanstelling van een contractmanager maar ook door verdere regionale samenwerking. Deze hebben echter niet tot kosten geleid op deze post. Daarmee is een voordeel ontstaan van € 35.000. | 35.000 | V | I |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - collectieve vervoersvoorzieningen De kosten voor het collectief vervoer laten een voordeel zien van € 92.000. Door corona zijn er duidelijk minder vervoersbewegingen geweest. | 92.000 | V | I |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - kosten preventie Voor 2020 zijn extra middelen geraamd voor met name praktijkondersteuning huisartsen (POH). De gewenste uitbreiding heeft nog niet volledig plaatsgevonden. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 103.000. | 103.000 | V | I |
6.2 Wijkteams - cliënten ondersteuning Door een incidentele subsidieafrekening over 2019 is een voordeel ontstaan in 2020 omdat de subsidiënt een deel van de ontvangen subsidie terug heeft moeten betalen. | 46.000 | V | I |
6.2 Wijkteams - uitvoeringskosten sociaal domein Er is een voordeel ontstaan bij de regionale middelen voor het transformatiefonds van € 26.000. De gemeente Arnhem beheert deze middelen en heeft de niet benutte gelden conform afspraak terugbetaald. | 26.000 | V | I |
6.2 Wijkteams - uitvoeringskosten sociaal domein Op de uitvoeringskosten is een voordeel ontstaan van € 40.000. Dit komt met name doordat op dit taakveld € 120.000 is toegevoegd voor corona-effecten. Deze middelen zijn niet volledig uitgenut. Daarnaast heeft is op dit taakveld meer doorbelast aan loon- en inhuurkosten. Voor een analyse van deze doorbelasting wordt verwezen naar de analyse van loon- en inhuurkosten in deze jaarstukken. | 40.000 | V | I |
6.3 Inkomensregelingen - Gemeentelijke belastingen, kwijtscheldingen De verwachte grote stijging van het aantal kwijtscheldingsverzoeken als gevolg van de coronacrisis is in 2020 uitgebleven. De reden daarvan is het pakket aan steunmaatregelen die de overheid heeft toegekend en als gevolg daarvan het uitblijven van extra faillissementen en werklozen. Bij het aanhouden van deze crisis wordt voor de komende jaren wel een stijging verwacht van het aantal bijstandsgerechtigden c.q. kwijtscheldingsverzoeken. | 30.000 | V | I |
6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid Het budget voor minimabeleid is in 2020 incidenteel bijgeraamd vanwege een verwacht tekort. Vanwege corona zijn er echter juist minder uitgaven gedaan dan verwacht. Dit gold o.a. voor bijzondere bijstand en de Gelrepas. Inwoners konden bijvoorbeeld tijdelijk niet meedoen aan sport en cultuur activiteiten vanwege corona. Naast dit voordeel zijn de kosten voor de dienstverleningsovereenkomst tussen gemeente en RSD, voor het onderdeel kinderopvang/SMI (sociaal medici indicatie), in 2020 gestegen vanwege de toename van complexiteit van deze aanvragen. Per saldo is binnen de budgetten voor de uitvoering van het minimabeleid sprake van vermeld voordeel. | 125.000 | V | I |
6.3 Inkomensregelingen - Uitkeringslasten/-baten Het voordelig saldo is ontstaan door lagere uitkeringslasten als gevolg van een lagere instroom en hogere uitstroom van het aantal uitkeringsgerechtigden dan aanvankelijk was geprognosticeerd bij de 2e voortgangsrapportage (VGR) 2020. In de raming van de 2e VGR 2020 is uitgegaan van een tekort op het BUIG-budget van 8,1%. Het werkelijke tekort is uitgekomen op 6,5%. | 324.000 | V | I |
6.3 Inkomensregelingen - Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) De Tozo is verlengd en hierdoor is de bijdrage van het rijk, ten opzichte van het bedrag vermeld in de 2e voortgangsrapportage 2020, verhoogd. Omdat het een specifieke uitkering betreft die verantwoord en afgerekend moet worden met het rijk is rekening gehouden met hogere lasten voor hetzelfde bedrag (zie toelichting vermeld onder 'Lasten'). | 719.000 | V | I |
6.3 Inkomensregelingen - Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder 'Baten'. Een het deel van de specifieke uitkering die gemeenten ontvangen voor de uitvoeringskosten is nog niet besteed (€ 217.000). Deze is nodig voor de uitvoeringskosten in de komende jaren. Bij de resultaatbestemming zal een voorstel worden gedaan om deze middelen te storten in een bestemmingsreserve. | -502.000 | N | I |
6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening Het verwachtte corona-effect op schuldhulpverlening, namelijk een stijging in de aanvragen en dus meer benodigde capaciteit hiervoor, heeft zich in 2020 nog niet voor gedaan. | 50.000 | V | I |
6.4 Begeleide Participatie - Sociale werkvoorziening Het voordeel is ontstaan door: - een hoger uitgevallen voordeel van de definitieve afrekening i.v.m. de liquidatie Presikhaaf Bedrijven; - een lager uitgevallen bijdrage aan de 'Modulaire gemeenschappelijke regeling-Sociaal Domein Centraal Gelderland' voor de module WgSW (a.g.v. lagere uitgevallen CAO en een hogere uitstroom (natuurlijk verloop) van het aantal SW-mensen. | 101.000 | V | I |
6.5 Arbeidsparticipatie - Participatiebudget / Re-integratie Als gevolg van de coronacrisis en de hierbij behorende beperkende RIVM maatregelen heeft volledige inzet van dit budget niet kunnen plaatsvinden. | 257.000 | V | I |
6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Eigen bijdragen Over 2020 zijn fors minder eigen bijdragen ontvangen. Dit komt door een wijziging in de eigen-bijdrage regeling (abonnementstarief). Ondanks een aanpassing van de raming blijken de inkomsten in werkelijkheid nog lager uit te vallen. | -100.000 | N | I |
6.6 Maatwerkvoorzieningen - Individuele vervoersvoorzieningen, woonvoorzieningen en rolstoelvoorzieningen Op de Wmo-maatwerkvoorziening is een nadeel ontstaan van € 175.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door meer en duurdere woonvoorzieningen (€ 134.000). Maar ook de kosten van scootmobielen laten een nadeel zien van afgerond € 41.000. De overige kosten, met name rolstoelen, laten geen grote afwijkingen zien. | -175.000 | N | I |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, Wmo Hulp bij het Huishouden Voor hulp bij het huishouden, inclusief de PGB uitgaven, is een nadeel ontstaan van € 363.000. De aanzuigende werking door invoering van het abonnementstarief en de vergrijzing van de bevolking lijken de grootste oorzaken voor deze overschrijding. | -363.000 | N | I |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+, Wmo Begeleiding Op het onderdeel Wmo begeleiding, inclusief de PGB uitgaven, is een voordeel ontstaan van € 481.000. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door een bijraming van € 280.000 in verband met te verwachten corona effecten. Uiteindelijk blijkt de zorgvraag lager te liggen dan verwacht. Corona heeft waarschijnlijk geleid tot lagere kosten in plaats van de verwachte stijging in 2020. | 481.000 | V | I |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-, jeugdzorg De werkelijke uitgaven met betrekking tot jeugdzorg laten een voordeel zien ten opzichte van de raming. Het voordeel bedraagt in 2020 € 1.147.000. In de raming is rekening gehouden met corona effecten in 2020 voor € 390.000. De corona gevolgen zijn in 2020 nog niet tot uiting te komen. Er lijkt sprake te zijn van een lagere zorgvraag in de tweede helft van 2020. | 1.147.000 | V | I |
6.82 Geëscaleerde zorg - crisiszorg Voor de crisiszorg is rekening gehouden met € 40.000 aan corona effecten. Bij de jaarstukken blijkt dat er een voordeel is ontstaan van € 66.000. Het reguliere budget blijkt achteraf ook zonder corona bijstelling voldoende te zijn geweest. In hoeverre corona heeft geleid tot een lagere vraag is vrijwel niet vast te stellen. | 66.000 | V | I |
6.82 Geëscaleerde zorg - jeugdreclassering In 2020 zijn de kosten voor jeugdreclassering € 31.000 lager dan waarmee rekening is gehouden. | 31.000 | V | I |
6. Sociaal domein Diverse kleine verschillen. | 40.000 | V | I |
7. | Volksgezondheid en milieu |
---|
7.1 Volksgezondheid - Jeugdgezondheidszorg Als gevolg van de coronacrisis is het aantal activiteiten voor JOGG-project (jongeren op gezond gewicht) beperkt. Daarnaast is de bijdrage aan de VGGM lager voor het lokaal maatwerk, o.a. door lagere huisvestingslasten, kosten in verband met 'vindplaatsgericht werken' en ontvangen bedragen n.a.v. de afrekening subsidie over 2019. In 2020 zijn ook nog geen kosten gemaakt voor het project 'kansrijke start' (start in 2021) en zijn de kosten voor de pilot 'Nu niet zwanger' lager dan verwacht. | 96.000 | V | I |
7.3. Afval - Afvalinzameling Naar aanleiding van de jaarstukken 2020 van de RDL heeft er een financiële afrekening over 2020 plaatsgevonden. Dit levert een nadeel op in de jaarrekening van de gemeente Zevenaar voor € 138.000. Tevens zijn er meer interne kosten doorbelast voor straatreiniging en belastingen. Dit heeft een negatief effect op afval van € 20.000. Ook is er een extra dotatie gedaan aan de voorziening oninbare debiteuren voor € 30.000. Alle effecten opgeteld resulteert dit in een nadeel van € 188.000 aan lasten. Dit komt ten laste van het jaarrekeningsaldo aangezien er geen reserve afval meer resteert. | -188.000 | N | I |
7.3 Afval - Afvalinzameling We hebben meer inzamelvergoedingen ontvangen dan van te voren verwacht. De oorzaak hiervan ligt in een gestegen papierprijs. Op PMD hebben we nog een extra vergoeding ontvangen over voorgaand jaar. Dit levert samen een voordeel op van € 64.000. | 64.000 | V | I |
7.4. Milieubeheer - uitvoering en toezicht Een reeds als dubieus afgeboekte debiteur is alsnog tot betalen over gegaan. Samen met nog wat kleine verschillen resulteert dit in een voordeel van € 30.000. | 30.000 | V | I |
7.4 Milieubeheer - Warmte en energietransitie De uitgaven voor warmte- en energietransitie, inclusief Wijk van de Toekomst, laten een voordeel zien ten opzichte van de begroting van € 192.000. Omdat deze kosten volledig worden gedekt uit reserve en aanvullende subsidie heeft dit geen invloed op het jaarrekening resultaat. | 192.000 | V | I |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria - begraafrechten Er is per saldo een nadeel van € 30.000 gerealiseerd op de begraafplaatsen. De grootste reden is een lagere opbrengst aan begraafrechten. | -30.000 | N | I |
0.10 Mutatie reserves - warmte- en energietransitie Omdat er voor warmte- en energietransitie, inclusief Wijk van de Toekomst, minder is uitgegeven, wordt er ook minder onttrokken aan de daarvoor beschikbare reserve. Per saldo levert dit een nadeel op van afgerond € 281.000. | -281.000 | N | I |
0.10 Mutatie reserves - afval In de begroting is rekening gehouden met een toevoeging aan de reserve afval. Door de resultaten op het taakveld afval heeft deze mutatie niet plaatsgevonden. Dit resulteert in een voordeel van afgerond € 312.000 | 312.000 | V | I |
7. Volksgezondheid en milieu Overige kleine verschillen. | 35.000 | V | I |
8. | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
---|
8.1 Ruimtelijke ordening - omgevingswet Voor de invoering van de omgevingswet is € 125.000 meer uitgegeven dan geraamd. Dit resulteert in een nadeel op deze post. De kosten van de omgevingswet worden gedekt uit de reserve. Daarmee is het effect op de jaarrekening nihil. | -125.000 | N | I |
8.1 Ruimtelijke ordening De uitgaven op het gebied van Ruimtelijke Ordening laten een voordeel zien van € 180.000. Hierin zit een voordeel van € 96.000 in verband met kosten voor het bestemmingsplan buitengebied. Dit voordeel wordt gecompenseerd door een lagere onttrekking aan de bestemmingsreserve. Verder hebben we minder uitgegeven aan advieskosten en juridische bijstand. Een ander deel van het voordeel (€ 40.000) heeft betrekking op salaris- en inhuur. Deze worden integraal toegelicht in deze jaarstukken. | 180.000 | V | I |
8.2 Grondexploitatie Zevenaar Oost Wonen Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie die op 23 maart 2021 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2020. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar Oost Wonen becijferd op negatief € 32.559.000, op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2021. Ten opzichte van vorig jaar is dat een verbetering van € 1.973.000,- NCW. In de 2e Voortgangsrapportage 2020 werd, als gevolg van de coronacrisis, nog rekening gehouden, met een verlies van € 670.000,-. Daarnaast is het raadsbesluit rond de uitbreiding van de grondexploitatie met De Holtkamp financieel verwerkt waarbij rekening is gehouden met een eenmalige vrijval van de verliesvoorziening van € 1.212.000,-. Ook werd een voordeel verwacht wegens lagere interne doorbelasting van salariskosten en rente van € 283.000,-. Er is daardoor nu sprake van een effect op het rekeningresultaat van € 1.148.000,-. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen: 1. De in de 2e VGR genoemde Corona Impact Analyse grondexploitaties voorspelde een vertraging in de gronduitgifte en afname van grondprijzen. Dit, omdat er rekening werd gehouden met een toename van de werkloosheid en een achterblijvende economie Naast lagere grondopbrengsten veroorzaakt dit ook extra rentelasten en plankosten. Op dit moment echter is deze vertraging niet merkbaar. De uitgifte van kavels is in 2020 voorspoedig verlopen en door toegenomen woningprijzen profiteerde de gemeente ook van hogere grondprijzen. Ook voor de nabije komst zijn er nog geen signalen dat de woningbouw zal stagneren, wat het gevolg is van de enorme vraag naar woningen. In de uitgangspunten m.b.t. de gronduitgifte wordt vooralsnog geen rekening meer gehouden met de gevolgen van de coronacrisis. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 670.000. 2. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Wonen bedragen € 901.000 voordelig, onder meer door een lagere rekenrente (1,57% in plaats van 1,93%) en verkorting van de looptijd van de grondexploitatie. Deze looptijd is verkort doordat er in 2020 aanzienlijk meer kavels zijn uitgegeven dan verwacht. Doordat de voorgeschreven discontovoet van 2% (ten behoeve van het contant maken van de resultaten) afwijkt van de gehanteerde rekenrente levert dit ook rente-effecten op. 3. Een snelle uitgifte van bouwkavels betekent echter dat toekomstige opbrengststijgingen niet meer worden gerealiseerd. Dat geldt andersom ook voor de geraamde kostenstijgingen; deze doen zich in mindere mate voor als de woongebieden versneld bouw- en woonrijp worden gemaakt. Per saldo is er sprake van een nadelig inflatieverschil van € 283.000,-. 4. Doordat de woningprijzen in het afgelopen jaar opnieuw aanzienlijk zijn gestegen leverde dat voor de gemeente ook hogere grondprijzen op. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 501.000,-. 5. In deelgebied De Stede zijn tegenvallers ontstaan bij het bouw- en woonrijp maken. Het plaatsen van de damwanden ten behoeve van de woningen aan het water pakte aanmerlijk duurder uit. Dit gold ook voor de aanbesteding van het woonrijp maken van De Stede 2. Omdat deze nadeliger was dan de ramingen in de grex, hebben we de budgetten voor het woonrijp maken van de 3e fase ook moeten bijstellen. In de andere deelgebieden was sprake van (beperkte) voordelen. Per saldo was er sprake van een nadeel van € 330.000,-. 6. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. Dit leverde een extra last op van € 219.000,-. 7. Het bovengenoemde verwachte voordeel op de interne doorbelastingen van salariskosten heeft zich niet voorgedaan waardoor een nadeel is ontstaan van € 100.000,-. 8. Het saldo van overige voor- en nadelen bedraagt € 8.000,- voordelig. | 1.148.000 | V | I |
8.2 Grondexploitatie Middag Oost & Zwanenwaay Met betrekking tot deze grondexploitatie heeft eveneens een integrale doorrekening plaatsgevonden conform bovengenoemde werkwijze. Deze herziening is ook vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2020. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Middag Oost & Zwanenwaay becijferd op negatief € 4.499.000, op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2021. Ten opzichte van vorig jaar is dat een verbetering van € 116.000,- NCW. In de 2e Voortgangsrapportage 2020 werd, als gevolg van de coronacrisis, nog rekening gehouden, met een verlies van € 185.000,-. Ook werd een voordeel ingeboekt wegens lagere interne doorbelasting van salariskosten en rente van € 28.000,-. Er is daardoor nu sprake van een effect op het rekeningresultaat van € 273.000,-. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen: 1. De in de 2e VGR genoemde Corona Impact Analyse grondexploitaties voorspelde een vertraging in de gronduitgifte en afname van grondprijzen. Dit, omdat er rekening werd gehouden met een toename van de werkloosheid en een achterblijvende economie Naast lagere grondopbrengsten veroorzaakt dit ook extra rentelasten en plankosten. Op dit moment echter is deze vertraging niet merkbaar. De ontwikkeling van de Middag Oost is in 2020 voorspoedig verlopen en door toegenomen woningprijzen profiteerde de gemeente ook van hogere grondprijzen. Ook voor de nabije komst zijn er nog geen signalen dat de woningbouw zal stagneren, wat het gevolg is van de enorme vraag naar woningen. In de uitgangspunten m.b.t. de gronduitgifte wordt vooralsnog geen rekening meer gehouden met de gevolgen van de coronacrisis. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 185.000. 2. De rente-effecten op deze grondexploitatie bedragen € 132.000 voordelig, onder meer door een lagere rekenrente (1,57% in plaats van 1,93%), hogere opbrengsten en verkorting van de looptijd van de deelgrondexploitatie Middag Oost. Deze looptijd is verkort doordat er in 2020 aanzienlijk meer kavels zijn uitgegeven dan verwacht. Doordat de voorgeschreven discontovoet van 2% (ten behoeve van het contant maken van de resultaten) afwijkt van de gehanteerde rekenrente levert dit ook rente-effecten op. 3. Het saldo van toekomstige kosten- minus opbrengststijgingen bedraagt € 26.000,- negatief. 4. Doordat de woningprijzen in het afgelopen jaar opnieuw aanzienlijk zijn gestegen leverde dat voor de gemeente ook hogere grondprijzen op. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 62.000,-. 5. Als gevolg van geconstateerde bodemvervuiling diende een deel van de grond te worden gesaneerd. Dit heeft in totaal € 49.000,- extra gekost waarmee geen rekening was gehouden. 6. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. Dit leverde een extra last op van € 31.000,-. | 273.000 | V | I |
8.3 Wonen en bouwen - Dorpsplein Lobith Voor het Dorpsplein Lobith zijn uitgaven geraamd in 2020. Deze worden gedekt uit een subsidie. In 2020 zijn geringe uitgaven gemaakt. Hierdoor ontstaat een voordeel ten opzichte van de begroting van € 463.000. Het totale effect is nihil omdat ook de subsidie-inkomst lager is dan geraamd. | 463.000 | V | I |
8.3 Wonen en bouwen - Dorpsplein Lobith Voor het Dorpsplein Lobith zijn subsidie-inkomsten geraamd. Deze worden ingezet voor het Dorsplein Lobith. De uitgaven zijn gering geweest in 2020. Hierdoor hoeven we de subsidie ook maar voor een klein deel in te zetten. Hierdoor ontstaat een nadeel ten opzichte van de begroting van € 463.000. Het totale effect op het resultaat is nihil, | -463.000 | N | I |
8.3 Wonen en bouwen - omgevingsvergunningen en toezicht De doorbelaste salaris- en inhuurkosten zijn afgerond € 102.000 hoger dan geraamd. Voor een analyse op deze kosten verwijzen wij naar de integrale toelichting in deze jaarstukken. | -102.000 | V | I |
8.3 Wonen en bouwen - Welstand In 2020 zijn meer welstandsadviezen afgegeven. Dit levert een voordeel op van € 51.000. Bij de lasten heeft dit geresulteerd in een nadeel van € 25.000. | 51.000 | V | I |
8.3 Wonen en bouwen - Welstand In 2020 zijn meer welstandsadviezen afgegeven. Dit heeft geresulteerd in hogere uitgaven op dit gebied van € 26.000. Deze worden gecompenseerd door hogere inkomsten. | -26.000 | N | I |
0.10 Mutatie reserves In 2020 is een raming opgenomen van € 155.000 voor woonrijp maken Vierkenshof. Omdat er in 2020 geen kosten voor zijn gemaakt hoeft er ook geen mutatie in de reserve plaats te vinden. In dit geval resulteert dit in een voordeel. Per saldo is deze mutatie budgettair neutraal. | 155.000 | V | I |
0.10 Mutatie reserves In 2020 is een raming opgenomen van € 104.000 voor bestemmingsplannen buitengebied en € 155.000 voor woonrijp maken Vierkenshof. Alleen voor de het bestemmingsplan buitengebied zijn afgerond € 11.000 aan kosten gemaakt. Voor het restant zijn geen kosten gemaakt, waardoor er ook geen onttrekking aan de reserve plaats vindt. Dit resulteert in een nadeel van afgerond € 251.000. Op de overeenkomstige uitgavenposten zijn dit voordelen. Per saldo budgettair neutraal. | -251.000 | N | I |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing Saldo niet toegelichte verschillen. | -42.000 | V | I |